02 September 2010

Pekan Sungai Besi dan Pusat Pentadbiran Putrajaya


Satu Petikan :

Seluruh kawasan sungai besi (SB) tu dulu adalah kawasan perlombongan bijih timah dan bijih besi.. Kebanyakan penduduk di SB juga adalah pekerja lombong bijih ni dulu.. Nama Sungai Besi ni diambil dari sebatang Sungai yang mengalir dan terdapat bijih besi dan timah didalamnya. Pekan Sungai Besi asalnya perkampungan Melayu sekitar 1930 an dahulu.. dan pekerja lombong bangsa Cina yang di bawa masuk turut berniaga dan dirikan bangunan-bangunan kedai yang ada sekarang.

Lombong bijih yang terdapat di Sungai Besi juga adalah lombong dedah yang terbesar di dunia (lombong dedah- satu kaedah perlombongan yang agak kuno jugak..)

Sebelum adanya Bandar Tasik Selatan, kat situ terletak sebuah perkampungan melayu, KAMPUNG SELAMAT namanya..Kem Sungai Besi plak wujud sekitar tahun 1950an.. masa tu untuk penubuhan FMC Federation Military College (Sekarang RMC=Royal Military College)...



Tapi, sejak bila sudah berubah nama-nama jalan yang old school di situ. Penulis menetap dan pernah berkeliaran sebelom menetap di situ. Ada beberapa nama yang penulis ingat seperti Merdeka Drive dengan Post office Street. Post Office Street ni kalau pada keadaan sekarang adalah nerai depan pejabat Pos Sungai Besi sekarang. Kalau bulan posa, kawasan param Sungai Besi lah.

Sebatang jalan lagi ialah Merdeka Drive. Penulis difahamkan bahawa nama jalan ni diberi kerana Kemerdekaan Tanah Melayu pada tahun 1957. Hakikatnya pada masa ini, bagi setengah pehak agak geli mata dengan percampuran bahasa penjajah kot? Untuk pengetahuan pembaca, Merdeka Drive ni jalan utama yang menghubungkan Bandar tasek Selatan (Kg Selamat) ke Pekan Sungai Besi yang melalui RMC dan Merdeka Drive ni tamat di simpang tiga Merket Pekan Sungai Besi (Market Street). Tapi sejak diubah namanya menjadi Jalan Suasa 6, penulis secara peribadi rasa tak best lagi. Kalau nak ubah nama Post Office Street, Market Street, please go ahead. No offence. Lagi pun dah buat dah pon. Dah pacak tiang baru dah pon. biru putih lagi. Kalau dulu hitam puteh jeerr. Eloklah dikekalkan MERDEKA DRIVE tu sebagai sebahagian daripada entiti kemerdekaan negara ini. Walaupun sumbangannya ciput bagi setengah pehak, namun MERDEKA DRIVE adalah tempat laluan berapa ramai tokoh hebat yang pernah dilahirkan oleh RMC.

Sekarang sudah jadi R.Azmi... ayooooo so sad man.

12km ke selatan Pekan Sungai Besi pula tersergam sebuah kompleks pentadbiran yang maha kala dewata tersusun dari infra dan frasa dan memang satu pembikinan yang penuh pandangan jauh oleh arkitek yang terlibat. Seronoknya di sini adalah kepelbagaian pandangan dan budaya diterapkan dalam jiwa dan semngat Putrajaya. Jalan-jalanannya cantik, tersusun, terjaga lagi kemas. Anehnya di Putrajaya ini, kadang-kadang seakan berada di New York City dengan kehadiran Precint, precint menggantikan nama-nama kebangsaan. Cha kita tukaq boh nama Parit 12, Parit 16. Ok dak?

Sungguh kesian sebatang jalan yang panjang tidak sampai 450 meter ditukar namanya atas keseragaman bahasa di pekan kecil lagi tidak terurus ini berbanding dengan batang batang jalan yang sungguh dewata raya beda bahasanya di sebuah lingkungan kompleks pentadbiran kerajaan persekutuan.

Selamat Hari Kemerdekaan Yang ke 53 MALAYSIA!!! yeah!!!

3 comments:

usssooong!!! said...

Kalau tak silap, flat flat yang berhadapan dengan perumahan PDRM adalah Taman Sri Selamat pada dahulunya

Warisan Perba said...

Salam Dokter.Wali - agak menarik pendeskripsian saudara mengenai Sungai Besi - sy berhasrat untuk bertemua saudara di Pekan Sungai Besi bagi mendapatkan info lanjut mengenai :

Nama asal-usul SUNGAI BESI
Petempatan Melayu Terawal.

Saya boleh dihubungi melalui emel : wanamirzamp@yahoo.com - terima kasih.

Anonymous said...

Assalammualaikum, saudara tau ke mana2 sumber atau peta yg ada stated Jln Merdeka Drive? Kalau saudara boleh share.