12 February 2009

Yaribba!!! Part 2

Yaribba!!!


Suka dengan ekslemasi ini.

Teringat lagu lipas dari Speedy Gonzales.

La cucaracha, la cucaracha
Ya no puede caminar
Porque no tiene, porque le falta
Marijuana que fumar.


que locos hahaa

Divine Intervention (?) Satu Teori Mengeringkan Dana Kerajaan

Tajuk tak ada kena mengena pun.

1. Kita semua sangat seadr bahawa negara pun sakit jugak nak belanja itu ini. banyak kena potong perbelanjaan. Harga barang pun mahal.

2. Kos makin tinggi dari sehari ke sehari. belum dicampor tolak dengan keadaan sekeliling seperti bencana alam dan sebagainya.

3. Dire strait sunggoh.

4. dalam dok pekin pekin duit semua ni, pemilihan UMNO pun sampai. 900 salah laku dilaporkan dengan tumpuan politik wang.

5. BPR di Suruhanjayakan.

6. Dan dan kena soal siasat satu Semenanjung.

7. Pilihanraya kecil (PRK) pun menjadi jadi. Permatang Pauh, Kuala Ternegganu, Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Pensiangan coming soon.

8. Bukan kecik anak perbelanjaan tu. Mujur Perak tak jadi Pilihanraya Negeri. Mau wow weee duit lagi.

9. ADUN pun makin hilang hilang sekarang. PRK lagi.

10. Habis duit SPR. Habit duit kerajaan jugak.

Pembangkang macam senang ja nak suruh buat PRK. Depa ni saja ja kot nak keringkan duit kerajaan dan memalukan bakal pemimpin bulan hadapan.

11. 2-0 sekarang. Dua game dalam tangan. Satu belum ditetapkan.

12. Divine intervention ni Ir. Nizar yang guna. hehe

Krisis Fiskal 1998 dengan 2009 - Satu Perbandingan Secara Bebas

Lihat ini :

Malaysia 1998

Pada 1997, Malaysia memiliki defisit akaun mata wang melebihi 6 % KDNK. Pada bulan Julai, ringgit Malaysia diserang oleh spekulator matawang. Malaysia menambat mata wangnya pada 17 Ogos 1997 dan ringgit jatuh menjunam. Empat hari kemudian Standard and Poor's menurunkan rating hutang Malaysia. Seminggu kemudian, agensi rating menurunkan rating Maybank, bank terbesar Malaysia. pada hari yang sama, Bursa saham Kuala Lumpur jatuh 856 mata, titik terendahnya semenjak 1993. Pada 2 Oktober, ringgit jatuh lagi. Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad telah memperkenalkan kawalan "modal". Tetapi, mata wang jatuh lagi pada akhir 1997 ketika Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan bahawa kerajaan akan menggunakan 10 juta ringgit atas projek jalan, rel dan saluran paip.

Pada 1998, pengeluaran di berbagai sektor menurun iaitu Sektor pembinaan(construction) menyusut sebanyak 23,5 %, produksi menyusut 9 % dan agrikultur 5,9 %. Keseluruhan GDP negara menurun sebanyak 6,2 % pada tahun 1998. Tetapi Malaysia merupakan negara tercepat yang pulih daripada krisis ini dengan menolak bantuan IMF.

sos : WIKIPEDIA


MALAYSIA 2008/2009

Pada 25 September 2008, Presiden Amerika Syarikat, George W Bush memberi amaran bahawa banyak syarikat akan gulung tikar (bankrap), ramai pekerja akan menganggur. Kerajaan Amerika Syarikat terpaksa menggunakan wang cukai rakyat untuk menyelamatkan beberapa syarikat (bailout) agar tidak menjadi muflis. Kongres Amerika Syarikat setuju menyuntik dana 700 bilion untuk bailout tetapi masih tidak cukup dan paras terendah belum dicapai dan mungkin terus menjunam lagi.

Malaysia pun terkena tempias itu. Contoh bodo, kilang panasonic di Melaka tutup. Kilang-kilang di Pulau Pinang banyak dah downsizing mengikut parent mereka di US dan Eropa. Berdasarkan perangkaan semasa dan cakap cakap ahli ekonomi(?) efek kepada negara ini masih minimal walaupon sudah 3 orang yang sedang menyepak kertas mencari peluan kerja baru.


BAGAIMANA MENGATASI ??

Malaysia 1998

1. Kita membuat tambatan ringgit ke atas dollar US.
2. Kerajaan menggalakkan pinjaman walaupon bank agak saving untuk menuruti.
3. Tumpuan pinjaman kepada peniaga peniaga kecil. TEKUN.
4. Kita pun sedia maklum kuasa beli paling ramai dalah berpendapatan sederhana dan rendah. Jadi, tumpuan tertumpu kepada pasar pasar malam. Pasar tradisi. Pada masa ini pasar tani diperkenalkan walaupon pekan sari Temerloh lagi bertani sifatnya sejak turun temurun.
5. Bila pinjaman diberi, perniagaan berjalan kembali dengan sederhana dan stabil.
6. Oleh itu, kecairan menjadi tinggi. makna kata kecairan domestik tinggi dengan tampanan yang kemas seperti Ahmed Al Tarabulshi keeper Kuawait masa Pestabola MErdeka dahulu dari serangan luar.
7. Malaysia Survive.

Begini micro manage ekonomi masa 1998-2001.

Yaribbbbaaaaaaaa!!! Yaribbbaa??

LIHAT INI :

Kos Pulih Ekonomi RM12.5 Bilion Ketika Krisis Kewangan 1997/1998

KUALA LUMPUR, 13 Okt (Bernama) -- Kos yang ditanggung oleh kerajaan untuk memulihkan ekonomi melalui Danaharta ketika krisis kewangan sepuluh tahun lalu berjumlah RM12.5 bilion, kata Menteri Kewangan II Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.

Kos itu rendah, iaitu tiga peratus dari Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) berbanding 52.3 peratus di Indonesia, 23.1 peratus di Korea Selatan dan 34.8 peratus di Thailand, katanya.

Nor Mohamed berkata kerajaan juga telah mengutip semula RM7 bilion peruntukkan di bawah Danamodal bagi permodalan semula bank-bank yang terlibat ketika itu.



Malaysia 2008/2009

1. Minyak mentah naik mulai Mei dan turun balik sekitar Disember
2. Ringgit dah apung kembali sebelum itu. (Eh tak ingat tarikh)
3. PRU 12 pun menjelma
4. Harga barangan keperluan naik secara usssooong!!!! sekali walaupon kos angkutan sepatutnmya sudah turun sekarang.
5. Ransangan fiskal diletupkan sebanyak 2 bahagian untuk menggerakkan ekonomi tempatan. Kaedahnya seperti juga TEKUN dan IKS yang lain cuma nama lain kerana dasar orang baru. heheh. Adat lah kan
6. Banyak pula pilihanraya kecil berlaku. Di Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Pensiangan coming soon tuan tuan.
7. Kos pilihanraya sangat tinggi dengan derma dari parti politik lagi kepada pengundi.

jadi di manakah perkara yang dapat menggerakkan ekonomi setempat secara jangka pendek? Perkara 6 dan 7 saya mencadangkan. kerana banyak dapat peluang meniaga, cetak poster, t shirt, upah buat kopi, nasik lemak, cetak gambar, tali rapia, bayaran penyelidikan etc etc etc

Sama sahaja cuma kaedah berbeza. Daripada bagi pinjamkan untuk berniaga, baik bagi terus ke semua isi rumah. hehe...


Lepas ni kita tengok berapa kos pulih ekonomi untuk krisis 2008/2009 pulak. Tunggulaaaaaah

Perhimpunan Aman Mengunjuk Rasa

Surau Kg Paya, Kg Baru
Jam 1.00 hingga 2.00 petang


Dresscode : Hulubalang Melayu
Tujuan : Kaprpal VS. Tuanku Sultan Perak

09 February 2009

Zombie Lubuk Mat Anjing II

Sinopis 1 :

Khabarnya ada gerup zombie yang hanyalah berkawad dari lubuk tersebut dan hanya melepak di tepian denai sambil membuat wajah wajah gerun untuk pandangan orang kampung lain di situ. Tapi sang pengarah menambah plot ini supaya lebih menarik sedikit : Gini cadangnya ,

Ada gerup zombie dari arah lain datang jugak ke denai itu tatapi tindakan mereka agak agresif. Mereka ni lebih kepada bersatu padu memblok denai laluan supaya orang kampung tak boleh keluar dan masuk ke situ. Nampaknya penulis beranggapan bahawa sang pengarah sutradara ni tidak dapat lari dari plot kg Pisangnya.

Oleh itu, grup zombie yang hanya melepak berdiri dengan wajah gerun di tepi denai pun agak tekejut dengan kehadiran zombie zombie dari mana ntah lagaknya hadir dan secara agresif pulak tu. Zombie lepak ni pun agak heran kerana mereka tidak pula mengenal dari liga divisyen manakah zombie zombie agresif ni datang??

Di sini penulis agak gemar dengan plot tambahan sutradara cuma konsep memblok denai itu masih terbawak bawak Kg Pisang yang lalu. sekurang-kurangnya sutradara dapat jugak mencongak pemikiran khalayak tentang dari manakah gerup zombie yang agresif itu.

Bagus kita tunggu sambungannya. Penulis rasa sambungan ZLM ini akan dibuat segera kerana sambutan luar dugaan dari khalayak walaupun secara peribadi, penulis merasakan konsep dan kisah ini adalah biasa sahaja. Cuma ada unsur klimaks yang tidak menentu pada pertengahan kisah.

Pun begitu, penulis di ceritakan oleh sutradara bahawa ada beberapa keadaan yang menyebabkan dia merobah struktur asal penceritaan. Antaranya adalah kisah sebenar yang berlaku di Lubok mat anjing itu sendiri seketika dahulu. Penulis menurunkan sebahagian kisah di sebalik ZLM ini diterbitkan.



SUMBER INSPIRASI SANG SUTRADARA


Perlembagaan Persekutuan dalam artikel 43(2)(a) jelas menyatakan
bahawa Yang Dipertuan Agong berhak melantik ketua eksekutif yang telah
mendapat sokongan majoriti Dewan Rakyat. Benar dakwaan Nizar
mengatakan bahawa Sultan bertindak atas nasihat beliau sebagai ketua
kerajaan. Ini termaktub di dalam artikel 40(1) dan 40(1A) yang
terdapat didalam perlembagaan. Namun Nizar harus membaca Artikel
40(2)(a), (b), dan (c) bersama. Ini kerana ia jelas menyatakan hak
esklusif Sultan yang boleh bertindak sendirian tanpa mengikuti nasihat
beliau di dalam perkara membabitkan perlantikan ketua kerajaan (selagi
beliau mematuhi provisio dalam 43(2)(a)), kedua baginda mempunyai
kuasa untuk TIDAK MEMBUBARKAN DEWAN PERWAKILAN (Parliament atau DUN
Negeri), dan terakhir memanggil semua Raja-raja untuk mesyuarat Majlis
Raja-raja.

Berikut merupakan provisio yang terdapat dalam Perlembagaan
Persekutuan tetapi berdasarkan Akta Interpretasi, ia diaplikasi kepada
semua perlembagaan negeri kerana perlembagaan negeri mesti sama dengan
perlembagaan persekutuan. Berbalik kepada perlembagaan di Perak,
Artikel 16 Fasal 7 Perlembagaan Negeri Perak menyebut seseorang
anggota majlis selain MB (Menteri Besar) memegang jawatan atas
perkenan Sultan. Dengan lain perkataan, MB tidak boleh dipecat. Klausa
ini telah disalah tafsir oleh pemimpin dan penyokong Pakatan
pembangkang. Benar seorang Menteri Besar tidak boleh dipecat oleh
Sultan jika Menteri Besar itu masih mempunyai sokongan majoriti Dewan
perwakilan. Tetapi jika keadaan sebaliknya, Sultan mempunyai hak untuk
memecat MB.

Hung Parliament

"Hung parliament" bermaksud tiada majoriti jelas dalam sesebuah Dewan
Rakyat atau DUN. Sebagai contoh, parti A mempunyai 89 kerusi dan parti
B 88 kerusi, atau kedua-dua sama 89 kerusi, dalam situasi ini lebih
elok diadakan pilihanraya semula kerana beza kerusi cukup tipis.
Walaubagaimanapun tidak wujud situasi "hung parliament" di Perak
ketika ini kerana BN memiliki majoriti 3 kerusi. Dan seperkara lagi
yang harus diambil kira ialah jumlah kerusi yang terdapat di Perak
ialah 59 kerusi. Perbezaan jelas dan tiada masalah kerana perbezaan
ialah 3 kerusi daripada 59 kerusi merupakan suatu jumlah yang jelas.

3 ADUN Sudah jumpa Sultan

Anwar Ibrahim dan bekas speaker DUN Perak Sivakumar mahu mengadakan
sidang khas DUN bagi menjalankan "vote of no confidence" terhadap
Nizar. Untuk pengetahuan kedua-dua manusia di atas, perlembagaan tidak
pernah menyebut bagaimanakah caranya untuk jelaskan "vote of no
confidence" itu. Dalam kes Stephen Kalong Ninkan v Tun Abg Hj Openg &
Tawi Sli (1966), sebuah surat ditandatangani oleh majoriti ADUN negeri
Sarawak tidak diterima oleh mahkamah kerana ia dikatakan terdapat
unsur penipuan dan tidak jelas. Tambahan pula tidak semua ADUN hadir
ke persidangan khas terbabit. Ini menunjukkan bahawa surat
ditandatangani boleh menjadi sah jika ia tidak terdapat unsur
penipuan. Oleh itu, tidak disebut bagaimana cara "vote of no
confidence" itu sewajarnya diadakan. Cukupkah dengan berjumpa dengan
DYMM Sultan? Atau mengangkat tangan sebagai undian seperti kita
lakukan untuk pilih ketua darjah dahulu? Atau dengan surat berserta
tandatangan yang sah?

Oleh kerana ia tidak disebut, maka apa jua cara pun boleh diguna
selagi ia boleh membawa perhatian DYMM ke atas isu terbabit. Saya
difahamkan ketiga-tiga ADUN Bebas tersebut telah pun berjumpa mengadap
ke-bawah Duli Tuanku untuk menyatakan pendirian mereka. Jangan
dipersoalkan 28 ADUN BN yang lain kerana sudah tentu mereka menyatakan
sokongan terhadap BN. Begitu juga 28 lagi ADUN Pakatan. Tumpuan kita
seharusnya kepada 3 ADUN ini sahaja.

Perjanjian Yang Tidak Sah.

Saya juga difahamkan bahawa terdapat perjanjian tidak bertarikh
ditandatangani oleh wakil-wakil Pakatan setelah menang dalam
pilihanraya lalu. Perjanjian tersebut menyatakan mereka akan letak
jawatan jika lompat parti. Persoalannya adalah ia tidak logik dan
tidak sah dari segi undang-undang.
Artikel 10(1) (c) menyatakan hak warganegara untuk menyertai mana-mana
persatuan, selagi ia berdaftar dan sah. Namun artikel 10(2)(c)
menyatakan "parliament may by law impose on the right conferred by
paragraph (c) of clause (1), such restriction as it deems necessary or
expedient in the interest of the security of the Federation or any
part thereof, public order or morality."
Persoalannya disini adakah BN merupakan pertubuhan yang tidak bermoral
dan mengancam keselamatan negara? Tidak bermoral kerana lompat parti?
Dulu Nizar kata ia tidak salah dari segi undang-undang bukan?

Kesemua hujah diatas dibuat selepas saya merujuk kembali perlembagaan
persekutuan dan undang-undang tubuh kerajaan Negeri Perak. Tindakan
Karpal Singh yang mahu menyaman Sultan amatlah dialu-alukan demi
membuktikan hujah saya diatas. Karpal tahu undang-undang ini, cuma
oleh kerana beliau bertindak berkapasitikan posisi beliau sebagai
pemimpin pembangkang, sudah tentu beliau tidak mahu mengalah. Datuk
Ambiga Sreenevasan, President Bar Council dalam keterangannya kepada
NSTP juga mengatakan Sultan mempunyai kuasa untuk memecat Nizar. Pakar
perlembagaan dan pensyarah Fakulti Undang-undang UiTM, Prof Dr.Shad
Saleem Faruqi dalam kenyataannya kepada Bernama juga bersetuju bahawa
Sultan mempunyai kuasa esklusif terbabit.

Lebih menarik lagi, orang yang membuat keputusan ini ialah DYMM Sultan
Azlan Shah sendiri yang juga merupakan mantan Ketua Hakim Negara.
Sudah tentulah beliau telah mengkaji terlebih dahulu akan
kesahihannya