Bagaimana untuk mentafsirkan perkara yak yaey menjadi outcome yang baik?
Selama ni, macam macam cerdik pandai yang hebat daripada tahap akademik mereka, yang kurang cerdik tetapi disuap oleh golongan pertama pun kadangkala tumpang sama untuk sama sama cerdik dan meluah rasa. Bak kata orang Serbia, berdiri sama rendah duduk sama tinggi. Kununnya.
Bagaimana golongan bodoh? mereka sebenarnya lebeh pandai dan lebih cerdik serta lebeh tinggi martabat daripada golongan cerdik dan golongan kurang cerdik yang menumpang cerdik akibat suapan melulu golongan cerdik macam macm ini. Golongan bodoh ini sempoi sebenarnya. Mereka ini sangat laku dan mahai rego untok dibeli akibat daripada mereka dirasa bodoh oleh golongan cerdik pandai.
Dipandang sinis oleh golongan kurang cerdik kerana depa rasa tidak lah bodoh cam hgpa. Hgpa bodoh mereputttt.
Kenapa golongan bodoh ini laku dan mahai regonya? Mereka ini bodoh. Bisu dan pekak. Diam mcm batu. Pemalas nak join dua golongan awal. Bebal. Tak tau apa apa. Bongok kan? Mereka mahai dan sangat laku kerana mereka ini silent circle. Silent majority.
Sebodoh bodoh golongan ini, teori Spiral of Silence by Elisabeth Noel Newman rasanya tak terapply untuk golongan bodoh sebegini. Buat sakit hati ja nak kaji.
Zaman la ni, kalau tak kena isu, pusaq kesenyapan pun jadi tak ketahwan hala. Kadang kadang pusaq kuat kadang menten pusaq lagi kuat. Tak pelan pelan pun. Ibarat bomoh, bila pesakit kurang meracau maka dihantar hantu hantu lagi untuk meninggikan decibel racauan pesakit.
Kuasa silent majority sangat kuat. Walaupon depa bodoh piang.
18 December 2010
17 December 2010
19.12.2010 AHAD. Kuala Lumpor banyak jalan katop
KUALA LUMPUR: Sekurang-kurangnya 30 jalan di sekitar ibu kota akan ditutup secara berperingkat bagi memberi laluan kepada acara Larian Antarabangsa Kuala Lumpur 2010, Ahad ini.
Program itu dianjurkan bersama Standard Chartered Bank, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Persatuan Olahraga Amatur Wilayah Persekutuan (POAWP) dan Golazo Sdn Bhd.
Antara jalan terbabit termasuk Jalan Raja, Jalan Hishamuddin, Jalan Travers, Jalan Tun Sambanthan, Jalan Syed Putra, Jalan Loke Yew, Jalan Cheras, Jalan Tun Razak, Jalan Bukit Bintang, Jalan Sultan Ismail, Jalan P Ramlee, Jalan Ampang, Jalan Ipoh, Jalan Kuching, Jalan Duta, Jalan Sultan Salehuddin, Jalan Parlimen, Jalan Raja Laut, Jalan Tunku Abdul Rahman dan beberapa lagi jalan utama di ibu kota.
Dataran Merdeka dipilih sebagai tempat pelepasan dan tamat larian dan ia akan mula ditutup pada petang Sabtu sebelum berlangsungnya kejohanan bagi tujuan pemasangan kanopi.
Ketua Polis Trafik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Rusli Mohd Nor, berkata seramai 350 anggota trafik dan petugas DBKL akan dikerah pada hari terbabit bagi mengawal keselamatan dan juga membuat kawalan lalu lintas.
Katanya, jalan akan ditutup 15 minit sebelum pelepasan dan ia akan dilakukan secara berperingkat bergantung kepada arah laluan.
“Pelepasan larian pada kali ini bermula pada jam 5 pagi, 6 pagi, 7 pagi, 7.30 pagi, 8 pagi dan 8.45 pagi.
“Tujuan penutupan jalan adalah untuk memastikan keselamatan peserta dan kami meminta kerjasama dari pemandu kenderaan untuk tidak masuk ke pusat bandar dalam tempoh berkenaan supaya kejohanan berjalan lancar.
“Pemilik kenderaan juga diminta tidak meletakkan kenderaan di laluan terbabit bagi melicinkan perjalanan dan jalan dijangka kembali dibuka pada jam 12 tengah hari,” katanya.
Sementara itu, Pengarah Operasi Golazo Sdn Bhd, Rainer Biemans, berkata maraton kali ini terdiri daripada tujuh kategori iaitu 42 kilometer (km), 21km, 10km, 5km, 3km dan 950 meter.
Program itu dianjurkan bersama Standard Chartered Bank, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Persatuan Olahraga Amatur Wilayah Persekutuan (POAWP) dan Golazo Sdn Bhd.
Antara jalan terbabit termasuk Jalan Raja, Jalan Hishamuddin, Jalan Travers, Jalan Tun Sambanthan, Jalan Syed Putra, Jalan Loke Yew, Jalan Cheras, Jalan Tun Razak, Jalan Bukit Bintang, Jalan Sultan Ismail, Jalan P Ramlee, Jalan Ampang, Jalan Ipoh, Jalan Kuching, Jalan Duta, Jalan Sultan Salehuddin, Jalan Parlimen, Jalan Raja Laut, Jalan Tunku Abdul Rahman dan beberapa lagi jalan utama di ibu kota.
Dataran Merdeka dipilih sebagai tempat pelepasan dan tamat larian dan ia akan mula ditutup pada petang Sabtu sebelum berlangsungnya kejohanan bagi tujuan pemasangan kanopi.
Ketua Polis Trafik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Rusli Mohd Nor, berkata seramai 350 anggota trafik dan petugas DBKL akan dikerah pada hari terbabit bagi mengawal keselamatan dan juga membuat kawalan lalu lintas.
Katanya, jalan akan ditutup 15 minit sebelum pelepasan dan ia akan dilakukan secara berperingkat bergantung kepada arah laluan.
“Pelepasan larian pada kali ini bermula pada jam 5 pagi, 6 pagi, 7 pagi, 7.30 pagi, 8 pagi dan 8.45 pagi.
“Tujuan penutupan jalan adalah untuk memastikan keselamatan peserta dan kami meminta kerjasama dari pemandu kenderaan untuk tidak masuk ke pusat bandar dalam tempoh berkenaan supaya kejohanan berjalan lancar.
“Pemilik kenderaan juga diminta tidak meletakkan kenderaan di laluan terbabit bagi melicinkan perjalanan dan jalan dijangka kembali dibuka pada jam 12 tengah hari,” katanya.
Sementara itu, Pengarah Operasi Golazo Sdn Bhd, Rainer Biemans, berkata maraton kali ini terdiri daripada tujuh kategori iaitu 42 kilometer (km), 21km, 10km, 5km, 3km dan 950 meter.
Terlahir hero baru.
Kelana Jaya.
Kemarin di Parlimen berlaku kalam kabut yang pada hemat dokter sengaja dikelamkabutkan. Suka tengok MP PR yang beramai ramai keluar dan membawa kad poster yang seragam dan cantik sekali. Dicetak cantik cantik dan dijulang dengan teratur. Sepakat. Teratur dan terancang. MP PR sudah boleh mengagak keputusan Speaker, maka wajar mereka bersiap sedia untuk melahirkan rasa cemuih itu.
Jadi, keriuhan ini sudah dirancang. Nak bagi nyaman lagi, team dari luar pulak datang.
Wah! Banyak berita dapat ditulis. Dari dalam, dari luar, individu terlibat, pak menteri dan para ahli akademik. Ulas ulas dan pulas.
Penggantungan ini hanya akan melahirkan juruchakap dan hero hero PR yang baru. Suara tok guru akan disampaikan melalui hero hero baru mereka.
Yang dok ada ni pun, jenuh betepih. Nak hadap platoon baru pulek?
Peraturan tatap peraturan. Lawan tatap lawan. Hadap? Jangan tak hadap. Hahaha. Masing masing tak paham peraturan. Kalau dress code pun tak paham. Tak pahamlah.
Tak pahamlah dokter. Tulong pahamkan.
Masjeed Jamek.
Kemarin di Parlimen berlaku kalam kabut yang pada hemat dokter sengaja dikelamkabutkan. Suka tengok MP PR yang beramai ramai keluar dan membawa kad poster yang seragam dan cantik sekali. Dicetak cantik cantik dan dijulang dengan teratur. Sepakat. Teratur dan terancang. MP PR sudah boleh mengagak keputusan Speaker, maka wajar mereka bersiap sedia untuk melahirkan rasa cemuih itu.
Jadi, keriuhan ini sudah dirancang. Nak bagi nyaman lagi, team dari luar pulak datang.
Wah! Banyak berita dapat ditulis. Dari dalam, dari luar, individu terlibat, pak menteri dan para ahli akademik. Ulas ulas dan pulas.
Penggantungan ini hanya akan melahirkan juruchakap dan hero hero PR yang baru. Suara tok guru akan disampaikan melalui hero hero baru mereka.
Yang dok ada ni pun, jenuh betepih. Nak hadap platoon baru pulek?
Peraturan tatap peraturan. Lawan tatap lawan. Hadap? Jangan tak hadap. Hahaha. Masing masing tak paham peraturan. Kalau dress code pun tak paham. Tak pahamlah.
Tak pahamlah dokter. Tulong pahamkan.
Masjeed Jamek.
16 December 2010
Parlimen Malaysia,. Bangunan Parlimen, 50680 Kuala Lumpur.
POP terbaru - W.I.K.I.T.I.R.I.H (Wikileaks)
Negara sebelah laut China Selatan dan Lautan Teduh sedang dilanda pop terbaru. Bukan K Pop, J Pop, Ice Pop atau sebagainya, tapi Pop Wikitirih. Hebat sunggoh Pop W. ini. Diperkatakan dari semasa ke semasa ke semasa ke semasa. Setiap masa sunggoh. Sunggoh mempunyai masa untuk memperkatakannya.
Yang menariknya, berita berita ini dipetik oleh media arus perdana. Seolah olah berita yang benar lagi benar.
Adakah benar semua sumber itu atau planted in the Wikitirih atau hanya sebagai bual bual kopi atau andaian andaian untuk mencerna fikiran luar kotak?? Penulis kadang kadang rasa seperti media arus perdana ini sudah tahap media nyamok. Sensasi melangkau benar.
Last last semua dok mula berbalah sesama sendiri. Haru biru. Ditambah dengan media yang seronok sangat nak petik semua ini. Ini Wikitirih lebih kepada pecah belah, gugat harmoni sesama manusia, kerajaan dan kepercayaan.
Untuk bersensasi lagi : Giroskop TRS-500 ni seronok juga.
15 December 2010
Let's All Go to Bukit Jalil tonite
Jam 2000 sepak mula pertandingan sepak bola Piala AFF 2010. Harimau Malaya melawan Vietnam. Vietnam juara bertahan. Malaysia pula dah tak tahan nak jadi juara. Sunggoh berbeza.
Dilaporkan pada pagi tadi sudah 22 ribu teket sudah siap berpindah tangan. Pindah dari kaunter ke tangan atau dari tangan ke tangan. Sudah melihat LRT sudah penuh dengan penyokong kedua pasukan.
Selamat bersukan. Dokter hanya di kaca tv. Bulih berkacang kacangan dan mengopi ngopi.
360 Game
KUALA LUMPUR, 15 Dis: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) meminta pemimpin Barisan Nasional mengotakan janji dengan tidak melakukan rampasan kuasa sekiranya mereka kalah dalam PRU ke 13 akan datang.
Ini penting bagi membuktikan BN benar-benar menghormati demokrasi di Malaysia, kata ketua penerangannya, Fadhil Othman (gambar).
Katanya, kenyataan Datuk Mahfuz Omar Naib Presiden PAS yang menjangka BN akan melakukan rampasan kuasa sekiranya kalah adalah suatu bayangan atau persepsi berdasarkan ucapan dari Perdana Menteri sendiri.
Dalam kenyataan awal, Perdana Menteri telah meminta rakyat agar tidak memilih parti selain BN. Dalam hal ini, seolah-olah Perdana Menteri enggan mengiktiraf kewujudan parti politik selain BN sedangkan inilah amalan demokrasi yang sihat yang membenarkan kewujudan parti-parti politik bertanding dalam pilihanraya.
Ini adalah usaha untuk menerapkan persepsi kepada komrad komrad supaya menjadi risau pada masa hadapan. Hebat 360 game sahabat PAS ni. Kalau begitu tak payah la susah susah buat kenyataan begini. Biarkan Barisan Nasional kekal memerintah Malaysia kerana memang tak berlaku sebarang kudeta pun. Rilek ja. Kelantan 20 tahun lebeh dah. Ok jer.
Tak susah pun nak jadi RASIS
1. DATUK DR. HASSAN AHMAD
Kaum bererti ras yang menurut takrif ilmu antropologi bererti kaum yang anggotanya mempunyai ciri-ciri dan rupa bentuk fizikal yang pada keseluruhannya sama termasuk mengamalkan adat resam iaitu ciri-ciri budaya yang sama.
Kalau orang Melayu berkata dia 'megah bangsa' atau 'bangga bangsa' menjadi Melayu, ini adalah kesedaran sosio budaya. Tiada kaum yang tidak mempunyai perasaan 'megah kaum' atau 'megah bangsa' itu.
Bangsa Cina (di negeri China), bangsa Jepun, bangsa Korea dan semua bangsa lain di dunia mempunyai perasaan megah atau bangga bangsa sendiri.
2. WIKIPEDIA
Rasis :
1. a belief or doctrine that inherent differences among the various human races determine cultural or individual achievement, usually involving the idea that one's own race is superior and has the right to rule others.
2. hatred or intolerance of another race or other races.
3. Historical definitions of race have varied across cultures and over time, and have been controversial for social, political and scientific reasons. Until the 19th century, race was thought by many to constitute an immutable and distinct type or species which shared particular racial characteristics, such as body constitution, temperament and mental capacities. These distinct races were popularly thought to constitute a hierarchical chain of life known as the Great Chain of Being, which was said to have been created by God, and which often saw the white, European races as closest to God in perfection.
The word "race", interpreted to mean common descent, was introduced into English in about 1580, from the Old French rasse (1512), from Italian razza, which may have been derived from the Arabic Word "ras" "رأس" meaning the head of someone or something. In this context, "ras" points to the root or the head of selected species. The etymology can be further traced back to Latin gens or Arabic "gens" "جنس" meaning (clan, stock, people) and genus (birth, descent, origin, race, stock, family) cognate with Greek genos (γÎνος) "race, kind," and gonos "birth, offspring, stock [...]." [1]
Rasa bangga atas bangsa keturunan, jati diri, cara makan, minum, berpakaian, berfikiran, kelompok kecik dan pergaulan memang akan wujud dalam perasaan kita, Cuma lebih bersifat dormant di dalam hati.
Bagi dokter, untuk menjadi rasis sangat mudah. Sekiranya kita tahu kita punya bangsa keturunan, jati diri, cara makan, minum, berpakaian, berfikiran, kelompok kecik kita dan pergaulan. Secara mudah. Tetapi setahap mana tembok rasis itu tinggi rendah, tebal atau nipis adalah bergantung dengan faktor sekeliling. Seseorang akan menjadi sangat rasis kalau perkara perkara yang melibatkan bangsa keturunan, jati diri, cara makan, minum, berpakaian, berfikiran, kelompok kecik dan pergaulan diusik usik oleh golongan yang bukan daripada bangsa keturunan, jati diri, cara makan, minum, berpakaian, berfikiran, kelompok kecik dan pergaulannya.
Bila hati ada sikit rasa, rasa rasis akan timbul. Rasis ini ada dalam mana mana jiwa manusia dengan sharat manusia itu sangat faham dan maklum dengan bangsa keturunan, jati diri, cara makan, minum, berpakaian, berfikiran, kelompok kecik kita dan pergaulan.
Yang menjadi isu pada masa ini, ada kelompok manusia yang kenal bangsa keturunan, jati diri, cara makan, minum, berpakaian, berfikiran, kelompok kecik dan pergaulan tidak mengambil hal sangat mengenai rasa rasis ini. Akibat daripada beberapa peristiwa yang berlaku, perasaan itu timbul dan mula menjadi satu agenda dalam hidup seharian. Tengok batang tubuh orang tertentu dah merosak perasaan. Diushar lebih sudah tergugat perasaan. Sakit ini boleh kronik tuan tuan.
Rasa rasis ini kalau diusik berlebihan dan bertambah tambah, pecah badan dibuatnyer.
Tak susah pun nak jadi RASIS. Tapi tahap mana RASIS tu kena nilai ler...
Kaum, bangsa dan rakyat Malaysia - DATUK DR. HASSAN AHMAD
'BANGSA MALAYSIA' tidak sesuai digunakan di negara pelbagai kaum etnik. Istilah yang lebih sesuai adalah rakyat Malaysia. Kita semua adalah rakyat Malaysia, tidak kira kaum etnik atau bangsa.
DARI segi implikasi makna sosiobudaya dan sosiopolitik, istilah kaum, bangsa dan rakyat tidak sama maknanya. Kaum bererti puak atau golongan yang bermacam-macam jenisnya - ada 'kaum tua' dan 'kaum muda', ada kaum atau puak (atau mazhab sunnah atau puak syiah), ada kaum atau 'golongan kiri' dan 'golongan kanan' (istilah Barat), dan banyak lagi.
Semua jenis kaum atau golongan yang tersebut itu tidak mengira bangsa atau etnik yang menjadi tali atau faktor yang mengikat keanggotaan kaum itu adalah fahaman bersama mereka tentang sesuatu hal, baik ideologi atau lain-lain.Tetapi ada juga kaum yang keanggotaannya terdiri daripada keturunan etnik atau bangsa yang sama. Misalnya, di Malaysia - ada kaum Melayu, Cina, India, Orang Asli dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak.
Jadi, kaum juga boleh bererti race atau ras yang menurut takrif ilmu antropologi bererti kaum yang anggotanya mempunyai ciri-ciri dan rupa bentuk fizikal yang pada keseluruhannya sama termasuk mengamalkan adat resam iaitu ciri-ciri budaya yang sama.
Dari segi ini, kaum juga boleh bererti 'suku kaum' atau tribes atau tribal groups.
Kalau mengikut konsep sosiopolitik Barat, kaum bererti golongan etnik yang tidak mempunyai negara atau 'state', misalnya kaum gipsi di Eropah atau kaum Yahudi di merata Eropah yang tidak mempunyai negara (sebelum Israel ditubuhkan).
Menurut konsep itu, bangsa atau nation dikaitkan dengan negara atau 'state'. Konsep ini tercetus di Eropah setelah lahir perasaan atau kesedaran nasionalisme bangsa-bangsa Eropah yang sampai kemuncaknya pada zaman Nazi dalam tahun 1930-an iaitu apabila Hitler cuba mewujudkan sebuah 'nation-state' atau negara-bangsa Jerman 'super race', negara yang terdiri daripada penduduk bangsa Jerman tulen sahaja.
Maka berlakulah gerakan membersihkan negara Jerman itu daripada semua kaum bukan keturunan bangsa Jerman tulen dan asli. Kaum yang menjadi sasaran gerakan pembersihan etnik itu adalah gipsi dan Yahudi, yang dianggap kaum merempat yang tidak mempunyai 'negara' sendiri.
Konsep atau ideologi 'nation-state' yang bererti negara yang terdiri daripada satu bangsa sahaja itu secara ironinya sedang dibina oleh kaum Yahudi di Israel. Mereka mahu dan sedang membina sebuah 'negara-bangsa' Yahudi, iaitu Israel yang penduduknya terdiri daripada satu bangsa sahaja, iaitu bangsa Yahudi.
Semua kaum lain akan dihapuskan atau kalau tidak dihapuskan mereka akan dijadikan kaum kelas kedua atau ketiga, kaum yang tidak akan diberikan hak dan layanan yang sama dengan 'bangsa Yahudi tulen'.
Saya katakan ini adalah situasi yang ironis kerana apa yang dilakukan oleh Nazi terhadap kaum Yahudi dalam kempen Hitler untuk menubuhkan negara-bangsa Jerman yang tulen kini sedang dilakukan oleh kaum Yahudi di Israel.
Bagaimana keadaan di Malaysia? Suatu hal yang perlu dijelaskan adalah, kalau mengikut takrif sosiopolitik Barat, seperti yang tersebut tadi, orang Melayu sudah menjadi bangsa atau nationsejak ratusan tahun dahulu, tidak hanya merupakan kesatuan etnik yang disebut 'kaum' sama seperti kaum-kaum lain di negara ini atau di rantau ini.
Alasannya adalah orang Melayu sudah mempunyai negeri atau negara sejak sekurang-kurangnya tertubuhnya kerajaan Melayu-Islam Samudera-Pasai dalam abad ke-13, menggantikan kerajaan Melayu-Srivijaya.
Kita lihat bagaimana, sebelum dan sejak abad itu, orang Melayu berkembang dari tahap satu kaum etnik Melayu menjadi satu kesatuan umat yang besar, merentas segala macam sempadan etnik dan sub-etnik Melayu setempat dan daerah, mendirikan kerajaan, membina negeri atau negara, siap dengan segala institusi undang-undangnya, sistem pentadbirannya, sistem keselamatan dalam negerinya, sistem pertahanannya, dan sistem pengurusan perdagangan di Selat Melaka, selain membina korpus ilmu dan persuratan yang cemerlang mulai abad ke-15 sampai ke puncak yang gemilang dalam abad ke-17 dan ke-18. Ia tidak sahaja di kawasan yang disebut 'Tanah Melayu' tetapi merentas sempadan di seluruh rantau yang orang Barat sebut the Malay Archepelago.
Bahasa yang digunakan untuk membina tamadun itu bukan dialek-dialek daerah bahasa Melayu tetapi adalah bahasa Melayu kebangsaan atau bahasa Melayu persuratan. Raffles menggunakan istilah 'the Malay nation', iaitu bangsa Melayu, tidak suku kaum Melayu.
Bangsa Melayu itu tidak lenyap, tidak terpecah atau dipecah-pecahkan menjadi kaum atau suku-suku kaum seperti kaum 'Red Indian' di Amerika, setelah datangnya tiga kuasa penjajah Barat iaitu Portugis, Belanda dan Inggeris mulai awal abad ke-16 sehinggalah bangsa Melayu mencapai kemerdekaannya pada tahun 1957 di Tanah Melayu.Negeri-negeri Melayu dan kerajaan Melayu di Semenanjung Malaysia yang disebut Persekutuan Tanah Melayu dahulu, kekal hingga hari ini.
Bagaimanapun, istilah bangsa itu dari segi implikasi makna politiknya dalam sejarah tamadun bangsa Melayu lebih merupakan entiti atau kesatuan sosiobudaya, tidak dari segi makna politik-legalistiknya.
Kalau orang Melayu berkata dia 'megah bangsa' atau 'bangga bangsa' menjadi Melayu, ini adalah kesedaran sosiobudayanya. Tiada kaum yang tidak mempunyai perasaan 'megah kaum' atau 'megah bangsa' itu.
Bangsa Cina (di negeri China), bangsa Jepun, bangsa Korea dan semua bangsa lain di dunia mempunyai perasaan megah atau bangga bangsa sendiri.
Bagaimanapun, orang Melayu mempunyai istilah lain untuk membezakan diri mereka sebagai 'bangsa Melayu' dari segi makna sosiobudaya dengan konsep rakyat dari segi makna 'politik-legalistiknya'. Sejak negeri atau negara Melayu yang terawal ditubuhkan, penduduk dalam negeri itu disebut rakyat.
Pada zaman itu, rakyat bererti rakyat Melayu yang taat kepada raja dan negeri Melayu. Syarat untuk menjadi 'rakyat Melayu' di negeri Melayu atau rakyat raja Melayu itu adalah mereka yang berbahasa Melayu, berbudaya Melayu dan beragama Islam.
Pada zaman ini, istilah rakyat boleh disamakan dengan konsep 'warga negara'. Konsep atau istilah rakyat atau warga negara ini tidak sama lagi dengan konsep bangsa.
Apabila saya berkata bahawa saya adalah bangsa Melayu, ia merujuk kepada dua taraf saya iaitu pertama taraf dari segi asal usul sosiobudaya saya, dan kedua merujuk kepada taraf saya sebagai bangsa atau rakyat yang berasal dari negara atau negeri Melayu yang sudah ada di Tanah Melayu ini sejak ratusan tahun dahulu. Ertinya, nenek moyang saya tidak berasal dari negeri atau negara lain.
Jadi, saya mempunyai dua taraf iaitu pertama sebagai bangsa Melayu dan kedua sebagai rakyat negara yang disebut Malaysia. Taraf saya sebagai bangsa Melayu tidak boleh diubah menjadi bangsa lain kerana memang itulah keturunan saya sejak asal, dijadikan Allah sebagai bangsa manusia, sejak Nabi Adam.
Demikian juga kaum bukan Melayu, mereka tidak boleh mengubah keturunan etnik mereka, walaupun mereka boleh mengubah agama mereka. Tetapi saya dan sesiapa pun yang menjadi rakyat Malaysia boleh mengubah atau menukar kerakyatan saya, misalnya menjadi rakyat atau warga negara Jepun atau Britian atau Australia atau Cina atau India atau Indonesia.
Namun, keturunan saya sebagai bangsa Melayu tetap tidak berubah. Yang berubah adalah status kerakyatan. Begitu juga Yang Berhormat Lim Kit Siang adalah kaum etnik Cina - beliau tidak boleh mengubah status keturunan etnik Cinanya.
Tetapi beliau juga adalah rakyat atau warga negara Malaysia, bukan rakyat atau warga negara China.
Maka benarlah penjelasan yang dibuat oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz baru-baru ini tentang perkara ini apabila Lim Kit Siang mempersoalkan kenyataan Timbalan Perdana Menteri yang berkata bahawa dia adalah bangsa/orang Melayu dahulu, kemudian baru rakyat Malaysia.
Gagasan IMalaysia tidak bererti gagasan untuk mewujudkan '1Bangsa Malaysia'. Ini tidak mungkin. Gagasan 1Malaysia adalah konsep kenegaraan yang ada kaitannya dengan soal kerakyatan Malaysia, dari segi undang-undang dan Perlembagaan.
Ini bererti laungan untuk mewujudkan satu 'bangsa Malaysia' adalah gagasan atau cita-cita yang mustahil tercapai. Kita jangan terikut-ikut dengan konsep atau ideologi tentang 'negara-bangsa' atau 'nation-state'.
Ini konsep yang berasal dari sentimen atau sejarah nasionalisme Barat (Eropah). Kita tahu, di dunia ini tidak ada negara yang penduduknya terdiri daripada satu bangsa sahaja. Di seluruh Eropah, penduduknya terdiri daripada pelbagai 'keturunan etnik'.
Konsep yang sudah ada dalam tradisi bangsa kita di negara ini, sejak zaman dahulu kala lagi adalah konsep rakyat. Saya mengagak bahawa salah satu tujuan 1Malaysia adalah untuk memastikan rakyat Malaysia hidup bersatu padu, makmur, aman dan damai tidak berdasarkan kepentingan etnik atau kaum tetapi berdasarkan kepentingan negara dan matlamat itu hanya boleh dicapai melalui sistem dan institusi negara, melalui dasar-dasar pembangunan ekonomi, sosial, undang-undang dan politik yang adil, seimbang dan saksama kepada semua rakyat Malaysia.
Sehubungan itu, kalau kita teliti Perlembagaan Malaysia dengan fikiran dan hati yang objektif, tanpa dipengaruh oleh perasaan atau kepentingan kaum, kita akan menyedari bahawa perlembagaan itu mengandungi isi dan semangat, secara tersurat mahupun tersirat, yang mengarah kepada tiga prinsip dan matlamat yang fundamental iaitu keadilan, keseimbangan dan kesaksamaan antara kaum, khususnya dalam pembangunan dan pembahagian hasil ekonomi negara.
Oleh DATUK DR. HASSAN AHMAD
DARI segi implikasi makna sosiobudaya dan sosiopolitik, istilah kaum, bangsa dan rakyat tidak sama maknanya. Kaum bererti puak atau golongan yang bermacam-macam jenisnya - ada 'kaum tua' dan 'kaum muda', ada kaum atau puak (atau mazhab sunnah atau puak syiah), ada kaum atau 'golongan kiri' dan 'golongan kanan' (istilah Barat), dan banyak lagi.
Semua jenis kaum atau golongan yang tersebut itu tidak mengira bangsa atau etnik yang menjadi tali atau faktor yang mengikat keanggotaan kaum itu adalah fahaman bersama mereka tentang sesuatu hal, baik ideologi atau lain-lain.Tetapi ada juga kaum yang keanggotaannya terdiri daripada keturunan etnik atau bangsa yang sama. Misalnya, di Malaysia - ada kaum Melayu, Cina, India, Orang Asli dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak.
Jadi, kaum juga boleh bererti race atau ras yang menurut takrif ilmu antropologi bererti kaum yang anggotanya mempunyai ciri-ciri dan rupa bentuk fizikal yang pada keseluruhannya sama termasuk mengamalkan adat resam iaitu ciri-ciri budaya yang sama.
Dari segi ini, kaum juga boleh bererti 'suku kaum' atau tribes atau tribal groups.
Kalau mengikut konsep sosiopolitik Barat, kaum bererti golongan etnik yang tidak mempunyai negara atau 'state', misalnya kaum gipsi di Eropah atau kaum Yahudi di merata Eropah yang tidak mempunyai negara (sebelum Israel ditubuhkan).
Menurut konsep itu, bangsa atau nation dikaitkan dengan negara atau 'state'. Konsep ini tercetus di Eropah setelah lahir perasaan atau kesedaran nasionalisme bangsa-bangsa Eropah yang sampai kemuncaknya pada zaman Nazi dalam tahun 1930-an iaitu apabila Hitler cuba mewujudkan sebuah 'nation-state' atau negara-bangsa Jerman 'super race', negara yang terdiri daripada penduduk bangsa Jerman tulen sahaja.
Maka berlakulah gerakan membersihkan negara Jerman itu daripada semua kaum bukan keturunan bangsa Jerman tulen dan asli. Kaum yang menjadi sasaran gerakan pembersihan etnik itu adalah gipsi dan Yahudi, yang dianggap kaum merempat yang tidak mempunyai 'negara' sendiri.
Konsep atau ideologi 'nation-state' yang bererti negara yang terdiri daripada satu bangsa sahaja itu secara ironinya sedang dibina oleh kaum Yahudi di Israel. Mereka mahu dan sedang membina sebuah 'negara-bangsa' Yahudi, iaitu Israel yang penduduknya terdiri daripada satu bangsa sahaja, iaitu bangsa Yahudi.
Semua kaum lain akan dihapuskan atau kalau tidak dihapuskan mereka akan dijadikan kaum kelas kedua atau ketiga, kaum yang tidak akan diberikan hak dan layanan yang sama dengan 'bangsa Yahudi tulen'.
Saya katakan ini adalah situasi yang ironis kerana apa yang dilakukan oleh Nazi terhadap kaum Yahudi dalam kempen Hitler untuk menubuhkan negara-bangsa Jerman yang tulen kini sedang dilakukan oleh kaum Yahudi di Israel.
Bagaimana keadaan di Malaysia? Suatu hal yang perlu dijelaskan adalah, kalau mengikut takrif sosiopolitik Barat, seperti yang tersebut tadi, orang Melayu sudah menjadi bangsa atau nationsejak ratusan tahun dahulu, tidak hanya merupakan kesatuan etnik yang disebut 'kaum' sama seperti kaum-kaum lain di negara ini atau di rantau ini.
Alasannya adalah orang Melayu sudah mempunyai negeri atau negara sejak sekurang-kurangnya tertubuhnya kerajaan Melayu-Islam Samudera-Pasai dalam abad ke-13, menggantikan kerajaan Melayu-Srivijaya.
Kita lihat bagaimana, sebelum dan sejak abad itu, orang Melayu berkembang dari tahap satu kaum etnik Melayu menjadi satu kesatuan umat yang besar, merentas segala macam sempadan etnik dan sub-etnik Melayu setempat dan daerah, mendirikan kerajaan, membina negeri atau negara, siap dengan segala institusi undang-undangnya, sistem pentadbirannya, sistem keselamatan dalam negerinya, sistem pertahanannya, dan sistem pengurusan perdagangan di Selat Melaka, selain membina korpus ilmu dan persuratan yang cemerlang mulai abad ke-15 sampai ke puncak yang gemilang dalam abad ke-17 dan ke-18. Ia tidak sahaja di kawasan yang disebut 'Tanah Melayu' tetapi merentas sempadan di seluruh rantau yang orang Barat sebut the Malay Archepelago.
Bahasa yang digunakan untuk membina tamadun itu bukan dialek-dialek daerah bahasa Melayu tetapi adalah bahasa Melayu kebangsaan atau bahasa Melayu persuratan. Raffles menggunakan istilah 'the Malay nation', iaitu bangsa Melayu, tidak suku kaum Melayu.
Bangsa Melayu itu tidak lenyap, tidak terpecah atau dipecah-pecahkan menjadi kaum atau suku-suku kaum seperti kaum 'Red Indian' di Amerika, setelah datangnya tiga kuasa penjajah Barat iaitu Portugis, Belanda dan Inggeris mulai awal abad ke-16 sehinggalah bangsa Melayu mencapai kemerdekaannya pada tahun 1957 di Tanah Melayu.Negeri-negeri Melayu dan kerajaan Melayu di Semenanjung Malaysia yang disebut Persekutuan Tanah Melayu dahulu, kekal hingga hari ini.
Bagaimanapun, istilah bangsa itu dari segi implikasi makna politiknya dalam sejarah tamadun bangsa Melayu lebih merupakan entiti atau kesatuan sosiobudaya, tidak dari segi makna politik-legalistiknya.
Kalau orang Melayu berkata dia 'megah bangsa' atau 'bangga bangsa' menjadi Melayu, ini adalah kesedaran sosiobudayanya. Tiada kaum yang tidak mempunyai perasaan 'megah kaum' atau 'megah bangsa' itu.
Bangsa Cina (di negeri China), bangsa Jepun, bangsa Korea dan semua bangsa lain di dunia mempunyai perasaan megah atau bangga bangsa sendiri.
Bagaimanapun, orang Melayu mempunyai istilah lain untuk membezakan diri mereka sebagai 'bangsa Melayu' dari segi makna sosiobudaya dengan konsep rakyat dari segi makna 'politik-legalistiknya'. Sejak negeri atau negara Melayu yang terawal ditubuhkan, penduduk dalam negeri itu disebut rakyat.
Pada zaman itu, rakyat bererti rakyat Melayu yang taat kepada raja dan negeri Melayu. Syarat untuk menjadi 'rakyat Melayu' di negeri Melayu atau rakyat raja Melayu itu adalah mereka yang berbahasa Melayu, berbudaya Melayu dan beragama Islam.
Pada zaman ini, istilah rakyat boleh disamakan dengan konsep 'warga negara'. Konsep atau istilah rakyat atau warga negara ini tidak sama lagi dengan konsep bangsa.
Apabila saya berkata bahawa saya adalah bangsa Melayu, ia merujuk kepada dua taraf saya iaitu pertama taraf dari segi asal usul sosiobudaya saya, dan kedua merujuk kepada taraf saya sebagai bangsa atau rakyat yang berasal dari negara atau negeri Melayu yang sudah ada di Tanah Melayu ini sejak ratusan tahun dahulu. Ertinya, nenek moyang saya tidak berasal dari negeri atau negara lain.
Jadi, saya mempunyai dua taraf iaitu pertama sebagai bangsa Melayu dan kedua sebagai rakyat negara yang disebut Malaysia. Taraf saya sebagai bangsa Melayu tidak boleh diubah menjadi bangsa lain kerana memang itulah keturunan saya sejak asal, dijadikan Allah sebagai bangsa manusia, sejak Nabi Adam.
Demikian juga kaum bukan Melayu, mereka tidak boleh mengubah keturunan etnik mereka, walaupun mereka boleh mengubah agama mereka. Tetapi saya dan sesiapa pun yang menjadi rakyat Malaysia boleh mengubah atau menukar kerakyatan saya, misalnya menjadi rakyat atau warga negara Jepun atau Britian atau Australia atau Cina atau India atau Indonesia.
Namun, keturunan saya sebagai bangsa Melayu tetap tidak berubah. Yang berubah adalah status kerakyatan. Begitu juga Yang Berhormat Lim Kit Siang adalah kaum etnik Cina - beliau tidak boleh mengubah status keturunan etnik Cinanya.
Tetapi beliau juga adalah rakyat atau warga negara Malaysia, bukan rakyat atau warga negara China.
Maka benarlah penjelasan yang dibuat oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz baru-baru ini tentang perkara ini apabila Lim Kit Siang mempersoalkan kenyataan Timbalan Perdana Menteri yang berkata bahawa dia adalah bangsa/orang Melayu dahulu, kemudian baru rakyat Malaysia.
Gagasan IMalaysia tidak bererti gagasan untuk mewujudkan '1Bangsa Malaysia'. Ini tidak mungkin. Gagasan 1Malaysia adalah konsep kenegaraan yang ada kaitannya dengan soal kerakyatan Malaysia, dari segi undang-undang dan Perlembagaan.
Ini bererti laungan untuk mewujudkan satu 'bangsa Malaysia' adalah gagasan atau cita-cita yang mustahil tercapai. Kita jangan terikut-ikut dengan konsep atau ideologi tentang 'negara-bangsa' atau 'nation-state'.
Ini konsep yang berasal dari sentimen atau sejarah nasionalisme Barat (Eropah). Kita tahu, di dunia ini tidak ada negara yang penduduknya terdiri daripada satu bangsa sahaja. Di seluruh Eropah, penduduknya terdiri daripada pelbagai 'keturunan etnik'.
Konsep yang sudah ada dalam tradisi bangsa kita di negara ini, sejak zaman dahulu kala lagi adalah konsep rakyat. Saya mengagak bahawa salah satu tujuan 1Malaysia adalah untuk memastikan rakyat Malaysia hidup bersatu padu, makmur, aman dan damai tidak berdasarkan kepentingan etnik atau kaum tetapi berdasarkan kepentingan negara dan matlamat itu hanya boleh dicapai melalui sistem dan institusi negara, melalui dasar-dasar pembangunan ekonomi, sosial, undang-undang dan politik yang adil, seimbang dan saksama kepada semua rakyat Malaysia.
Sehubungan itu, kalau kita teliti Perlembagaan Malaysia dengan fikiran dan hati yang objektif, tanpa dipengaruh oleh perasaan atau kepentingan kaum, kita akan menyedari bahawa perlembagaan itu mengandungi isi dan semangat, secara tersurat mahupun tersirat, yang mengarah kepada tiga prinsip dan matlamat yang fundamental iaitu keadilan, keseimbangan dan kesaksamaan antara kaum, khususnya dalam pembangunan dan pembahagian hasil ekonomi negara.
Oleh DATUK DR. HASSAN AHMAD
14 December 2010
Wikitirih: seni kompang dan hadrah
Kepada musoh bang non jgn suka dgn perkembangan wikitirih ni.
Takutla keluaq cerita pasai musoh bang non pulak, lagi seronok membacanya. Baru lah berkompang dan berhadrah dua kem ini. Sekurang kurang, mengimarahkan seni.
Wikitirih ada juga paten setting. Kadang kadang saja tiris supaya tengok pola pesepsi ramai. Tgk sapa jumping lg tinggi. Kisah wikitirih tentang Bg Non ni cerita lama. Tok Him kata, penulis angguk 5 kali. Cuma penulis bayangkan kalau keluar kesah tiris tentang musoh Bg Non, nak ulas apa pulak?
Sebelum ni ada satu. Menteri Rumah belum dapat jawab. Siasat dulu lah perkaitan China dan Iran tu.
Jangan over gumbira. Sbb selama ni bnyk isu yg dipetik oleh PR, disambut, akhednya bidas dai. La ni sapa punya jerat yg terbaek. Hati hati geng Pekembaq nooh.
... Bunyi kompang kuat. Tp kalau hadrah turun, tenggelam bunyi kompang...
Takutla keluaq cerita pasai musoh bang non pulak, lagi seronok membacanya. Baru lah berkompang dan berhadrah dua kem ini. Sekurang kurang, mengimarahkan seni.
Wikitirih ada juga paten setting. Kadang kadang saja tiris supaya tengok pola pesepsi ramai. Tgk sapa jumping lg tinggi. Kisah wikitirih tentang Bg Non ni cerita lama. Tok Him kata, penulis angguk 5 kali. Cuma penulis bayangkan kalau keluar kesah tiris tentang musoh Bg Non, nak ulas apa pulak?
Sebelum ni ada satu. Menteri Rumah belum dapat jawab. Siasat dulu lah perkaitan China dan Iran tu.
Jangan over gumbira. Sbb selama ni bnyk isu yg dipetik oleh PR, disambut, akhednya bidas dai. La ni sapa punya jerat yg terbaek. Hati hati geng Pekembaq nooh.
... Bunyi kompang kuat. Tp kalau hadrah turun, tenggelam bunyi kompang...
Member of parliament...
Or a court jester...
Dokter selaku penulis nak masok situ jenuh match tie, baju, jaket dgn nametag. Dress code. Respect the House. Tp yg bg masok budak pakai snow cap apah hai? Mungkin taman empat musim bukit cerakah kot? Ka penulis yg silap tengok. Mungkin tempat lain. Kalau jumpa kat Parlimen walaupun lobi, pakai la kemeja kekerusi. Snow cap bagai. Adehdeh. Bang E, hiang nak tunjok concern salah tapak lah. Ulang siar, kalau bukan d parlimen, bang e jumpa adik wee, ok no problem. My apology. Tp kalau kat the House, tak berapa cerdik. Ini hulubalang Pekembaq? Craazy.
Harap Awang Selamat ja yang emo. Keh keh.
Maybe lepas ni nak p parlimen pakai busana senaman ja.
12 December 2010
Primadona 99 - Revisited
Semasa peristiwa rampasan senjata olih kumpulan Al Maunah di Bukit Jenalek, Kuala Kangsar, Perak... pehak berkuasa telah menggunakan kaedah kaedah pujokan. Kaedah pujokan itu ternyata dapat membuat perhatian dan kekentalan anggota -anggota Al Maunah berpusing 270 hingga 360 darjah. Melalui corong speaker kenduri, disiarkan lagu Tan Sri P Ramlee dan rayuan daripada anak isteri anggota terbabit supaya meletak senjata dan menyerah diri. Terbukti tektik pujuk rayu keluarga atau menggunakan anggota keluarga dapat sedikit sebanyak melayukan semangat juang yang sebelom itu sangat inferno dan vibrate di dalam jiwa.
Kalau nak lihat full cerita, bolehla ke link ini : http://www.freewebs.com/shamzanafamily/
Link berkenaan merupakan kronologi peristiwa berikut. Sebagai makluman tambahan sahaja.
Pada hari ni (12/12/2010), penulis terkejut pula dengan kehadiran wajah Primadona 99 yang memang sudah sangat lama tidak keluar masuk suratkhabar. P99 ni dulu keluar masuk suratkhabar semasa perbicaraan kes liwath DSAI antara tahun 99 dan 2000. Dengan wajah yang sengaja diclose up kan di muka hadapan Mingguan Malaysia telah memberi kenyatan mengenai kekanda beliau, saudara Azmin Ali. Penulis tidak mahu mengulas panjang kerana umum tahu. Bacalah suratkhabar berkenaan.
Namun, penulis merasakan ada korelasi dengan tektik sebagaimana pasokan keselematan/pehak berkuasa memujuk anggota Al Maunah dengan ketiba tibaan Ummi Hafilda Ali terbit di muka hadapan Mingguan Malaysia. Atau sengaja meresurface kembali P99.
Mudah-mudahan berjaya kepada semua. Jangan pasang lagu Getaran Jiwa lagi sudah le. hehe
Subscribe to:
Posts (Atom)