21 July 2011
Kewartawanan sebenar melibatkan suatu sistem pengesahan dan mesti mematuhi stardard profesional yang tinggi...
Blog, Facebook, Twitter bukan kewartawanan sebenar
20/07/2011 9:01pm
KUALA LUMPUR 20 Julai – Media sosial baru seperti blog, Facebook dan Twitter adalah antara teknologi canggih yang hebat dalam menyebarkan berita serta maklumat, namun ia tidak seharusnya dianggap sebagai kewartawanan sebenar, menurut seorang tokoh akademik dari Amerika Syarikat.
Janet E. Steele, Prof Madya dari School of Media and Public Affairs, George Washington University, berkata, berita dan maklumat daripada media sosial bukanlah fakta kukuh yang disemak dan serta ditapis oleh editor berbanding dengan amalan standard oleh media tradisional.
"Kewartawanan sebenar melibatkan suatu sistem pengesahan dan mesti mematuhi stardard profesional yang tinggi.
“Oleh itu, laporan berita oleh wartawan mesti disemak dengan teliti oleh editor sebelum disiarkan, berbeza dengan media baru yang tidak memerlukan sebarang pengawasan,” kata beliau kepada pemberita di Universiti Malaya (UM) di sini hari ini.
Terdahulu, beliau menyampaikan syarahan bertajuk ”Keadilan dan Kewartawanan: Islam dan Nilai-nilai Kewartawanan di Malaysia dan Indonesia” di Jabatan Pengajian Media, Fakulti Sastera dan Sains Sosial universiti berkenaan.
Steele, yang fasih berbahasa Indonesia, menulis dalam ruangan mingguan “E-Mail from America” bagi akhbar Surya Daily di Surabaya, Jawa Timur, Indonesia. – Bernama
Tapi kalau kenyataan begini masuk dalam akhbar perdana bagaimana pulak yeeerr ?? :
Amirul Fazreen Mazli, 22, said the government should provide various channels so that Malaysian students abroad can get accurate information about issues back home.
Kalau aku jadi editor, aku letak dalam seron ayiam* ja kenyataan ini. Menampakkan kekosongan hujah oleh seorang pelajar yang mendapat peluang dan mungkin tajaan kerajaan untuk belajar di luar negara. Kandang kadang editor pun kena peka juga dengan sesuatu input. Walaupun standard kewartawanan aku sanjung tinggi kerana ramai jugak wareh warah aku berada dalam bidang ni tapi penilaian kritis kena jugak diambil kira. Aku tak tahu apa kesan dari segi circulation dan kesan kebijaksanaan dengan kenyataan ini. Eee rimaass!!!
* seron ayiam adalah tempat ayam bertelor
PEMANDU
ARTIKEL DARI myNEWSHUB
http://mynewshub.my/bm/2011/07/16/dilema-melayu-baru-terus-lalai-salleh/
KUALA LUMPUR – Bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia), Datuk Salleh Majid mengupas secara menyeluruh dilema masyarakat Melayu hari ini dalam sebuah akhbar arus perdana tempatan.
Artikel beliau ini tidak bersifat politik atau cuba untuk menampakkan kelemahan orang Melayu, tetapi diharap dapat membuka mata semua pihak terutama kerajaan dan warga korporat mengenai apa yang boleh ditafsirkan sebagai dilema Melayu baru.
Salleh berkata : Orang Melayu hari ini berdepan dengan satu suasana yang menimbulkan dilema kepada mereka. Memandangkan kepesatan perubahan yang berlaku, orang Melayu ada yang cuba bersuara tetapi setiap orang Melayu bersuara terutama sekali tentang hak mereka walaupun termaktub dalam Perlembagaan, mereka akan dilabel rasis, sedangkan dia menyaksikan satu demi satu tuntutan daripada bangsa lain ditunaikan sehingga yang tidak mereka tuntut pun diberikan.
Orang Melayu difahamkan bahawa apa jua yang tersirat dalam Dasar Ekonomi Baru dulu tersurat dalam Modal Ekonomi Baru dalam bentuk tindakan afirmatif berlandaskan keperluan dan merit. Syarat merit inilah membuatkan usahawan Melayu melepas dalam projek mega seperti MRT yang bernilai RM50 bilion. Merit inilah membuatkan usahawan sahih Melayu melepas projek ladang udang bersepadu. Merit inilah menyebabkan 300 vendor Melayu dalam Petronas akan terkapai- kapai kerana liberalisasi membenarkan orang asing menguasai perniagaan yang sama tanpa syarat, dulu mewajibkan mengambil rakan kongsi Melayu.
Kini Initiatif Perubahan Strategik yang diumumkan salah satu daripadanya ialah liberalisasi perkhidmatan untuk meningkatkan sumbangan perkhidmatan daripada 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kepada 70 peratus.
Apa jua jenis perkhidmatan yang ada pada hari ini seperti pengangkutan, penjagaan kesihatan, khidmat pengurusan, kewangan dan bermacam lagi akan dibuka. Perkhidmatan profesional juga akan dibuka seperti arkitek, perakaunan, perkhidmatan sekretarial dan yang berkaitan dengan kewangan.
Pada masa ini perbankan dan pengurusan syarikat broker saham sudah dibuka kepada pemilik asing. Malangnya syarikat broker saham asing lebih gemar mengambil pelabur tempatan daripada membawa masuk pelabur asing. Menyentuh tentang memperbaiki keadaan usahawan Melayu, salah satu inisiatif yang digariskan ialah merapatkan jurang antara syarikat kecil dan sederhana dengan yang besar. Tanggungjawab ini diserahkan kepada Tan Sri Nor Mohamed Yaacob. Apa yang diperlukan ialah apa yang dihasrat oleh Majlis Tindakan Bumiputera yang sekretariatnya Unit Peneraju Agenda Bumiputera (Teraju).
Teraju difahamkan tidak mempunyai kakitangan yang mencukupi dan tidak mempunyai belanjawan yang cukup juga.Terpenting sekali Teraju tidak mempunyai kuasa dibandingkan dengan Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu).
Dewan Perniagaan Melayu Malaysia dalam suatu kenyataan mengulas apa yang telah dilakukan oleh Pemandu menyatakan bahawa Dewan telah hilang kepercayaan kepada Pemandu dan banyak perkara yang dilakukan oleh Pemandu tidak ambil pusing bahawa majoriti penduduk di negara ini ialah orang Melayu.
Pemandu telah mengambil alih fungsi jabatan-jabatan penting seperti Unit Perancangan Ekonomi (EPU) dan Unit Pelaksanaan dan Koordinasi (ICU) dan segala-gala transformasi ditentukan oleh Pemandu. Ia dianggotai oleh perunding-perunding asing yang dibayar mahal-mahal dan menafikan peluang orang tempatan untuk turut serta. Tidak hairan kalau perunding-perunding asing ini berkongsi maklumat dengan pihak-pihak luar yang tidak sepatutnya ada akses kepada perancangan negara kita.
Perunding tempatan tidak sebaik perunding asing. Kalau ada seorang dua pun diambil sebagai “token”. Segala-gala pembahagian dalam proses transformasi ekonomi ini sudah ditentukan, siapa dapat apa. Orang Melayu dilihat sebagai tidak layak dalam apa jua bidang walaupun misalnya dalam bidang binaan, 39 peratus daripada keseluruhan syarikat binaan adalah orang Melayu.
Inilah dilema orang Melayu. Mereka membawa ke tengah pelbagai usul termasuk memperkasakan Mara supaya dapat membantu usahawan Melayu, disusun semula, diperkuatkan strukturnya, diberikan suatu bentuk baru dan dikemukakan kepada Ahli Majlis Tertinggi Umno supaya sesuatu dilakukan, malangnya selepas dua tahun berlalu, tiada juga tindakan. Mereka mendengar taklimat demi taklimat oleh Teraju tetapi mereka diberitahu masalah yang dihadapi oleh Teraju bukan apa yang ingin dilakukan oleh Teraju untuk mempertingkatkan kedudukan usahawan Melayu.
Teraju hanyalah sekretariat tetapi Pemandu diketuai oleh seorang menteri. Di situ boleh dilihat perbezaan kuasa yang ada. Inilah dilema orang Melayu. Kalau mereka menyuarakan rasa tidak puas hati, mereka dilabel bersifat perkauman sedangkan mereka melihat saja orang lain “memetik buah-buahan yang ranum-ranum.”
Orang Melayu juga dibuai oleh hiburan. Pelbagai usaha untuk melalaikan orang Melayu atas nama perniagaan berlaku. Pelbagai macam festival, jom heboh, festival telekom dan seribu satu macam acara lagi semuanya dihujani oleh orang Melayu.
Begitu juga di media elektronik televisyen, orang Melayu disuapkan hari-hari dengan drama-drama kurafat yang kebanyakannya menunjukkan perkara yang melanggar akidah seperti nasi kangkang, sejundai dan ilmu hitam yang tidak patut dipertontonkan.
Dalam bidang pendidikan orang Melayulah yang ketinggalan. Pelajar insitutusi awam tidak dapat menguasai komunikasi, pengetahuan am dan keyakinan diri seperti pelajar institusi pengajiran tinggi swasta. Mereka lemah dan bilangan mereka bertambah setiap tahun memenuhi angka pengangguran. Yang menerima biasiswa daripada syarikat milik kerajaan pun menganggur.
Seperkara lagi bilangan pelajar perempuan hampir lima kali ganda pelajar lelaki. Ke mana perginya pelajar lelaki. Di pusat serenti? Kita mengetepikan bahasa Inggeris kerana takutkan bahasa Melayu tergugat kedudukannya sedangkan realiti di luar, misalnya di syarikat-syarikat lebih rela mengambil graduan yang fasih berbahasa Inggeris.
Apakah terkorban kedudukan bahasa Melayu bila kita berbahasa Inggeris? Pergi sahaja mana-mana mesyuarat jabatan kerajaan dan dengarlah bahasa apa yang digunakan. Yang menjadi mangsa pelajar-pelajar kita. Sedih melihat mutu penguasaan bahasa Inggeris mereka walaupun mereka di universiti.
Dalam bidang perniagaan kita tahu bahawa rantaian bekalan dikuasai oleh bukan Melayu. Kalau dapat pun projek bahan binaannya boleh didapati daripada pembekal bukan Melayu dan harganya berbeza daripada kontraktor bukan Melayu. Rantaian bekalan patut ditembusi supaya keadaan atas belas kasihan bukan Melayu ini tidak berlarutan.
Begitu juga barang makanan. Pembekal boleh memboikot sesuatu usaha untuk memperbaiki keadaan. Misalnya penangkap ikan di laut dalam baru-baru ini boleh mogok kerana soal subsidi kepada mereka. Akhirnya kompromi terpaksa dilakukan, melemahkan pendirian kerajaan.
Begitu juga dalam soal gula dan tepung dulu. Mereka tidak mahu dilesenkan. Ini menunjukkan “kartel” ini perlu dipecahkan supaya tidak terus mencengkam kita.
Inilah dilema orang Melayu, sudahlah ketinggalan dalam pelbagai bidang terus dibuaikan dengan hiburan yang tidak berfaedah supaya terus lalai dan tidak menghiraukan masalah yang dihadapi.
Aku tak nak ulas banyak benda berkaitan dengan artikel di atas. Cuma nak komen sikit mengenai PEMANDU. Rami yang komen halatuju PEMANDU. Bagi aku, halatuju PEMANDU adalah jelas yaitu untuk memastikan Malaysia keep afloat dalam dunia yang semakin mencaborr ni. Namun, bila diselak selak blog blog yang menyentuh PEMANDU, ramai yang dakwa mereka begitu BERKUASA. Adakah kenyataan ini adil kepada PEMANDU yang bersusah payah meminimumkan liability Negara? Atau adakah dengan membuat keputusan tanpa sentuhan insani dan sentuhan politik dapat menjamin kelangsungan sesebuah kerajaan?
Berikut adalah petikan dari UNSPINNER sekitar April/May 2011
“Tatacara rasionalisasi subsidi yang disarankan PEMANDU selama ini jelas hanya menguntungkan sebelah pihak kerana hanya menjaga kantung kerajaan tanpa memikirkan kerugian di pihak rakyat. Sangat jelas PEMANDU hanya tertumpu pada isu quantum dengan tujuan mengurangkan jumlah subsidi yang terpaksa ditanggung kerajaan, tanpa menyedari bahawa keputusan bodoh PEMANDU sebenarnya telah menjejaskan kehidupan sosial rakyat keseluruhannya.
Penyudahnya BN yang menjadi mangsa hentaman rakyat setiap kali PEMANDU membuat keputusan membentangkan rasionalisasinya. Contoh terbaru ialah spekulasi kenaikan harga RON95 dan tarif elektrik baru-baru ini. Walaupun harga RON95 dikekalkan, namun bermula 1 Jun ini rakyat terpaksa membayar kadar tarif elektrik baru berjumlah 33.54sen/kwj berbanding 31.31sen/kwj yang dinikmati sebelum ini.
Natijahnya, wakil rakyat BN terpaksa bekerja keras untuk memberikan penjelasan di atas ketidakpuasan hati rakyat, walhal keputusan pemotongan subsidi disebabkan PEMANDU yang punya angkara. Cuma wakil rakyat pembangkang saja yang seronok kerana mereka dapat peluru untuk tembak kerajaan serta memanipulasi sepenuhnya keberangan rakyat atas keputusan bodoh PEMANDU.
Kebanyakan para pegawai yang 'duduk' dalam PEMANDU membuat dasar dan keputusan hanya berasaskan teori. Keputusan mengurangkan subsidi dibuat berdasarkan defisit fiskal semasa. Adakah para pegawai di PEMANDU begitu bodoh hingga tidak terfikir bahawa struktur ekonomi dan sosial negara masih memerlukan subsidi untuk berubah dan berkembang? Adakah para pegawai ini fikir dengan pemansuhan subsidi maka ekonomi Malaysia akan lebih berdaya saing? Wahai pegawai PEMANDU, negara-negara maju di seluruh dunia pun masih mengekalkan pemberian subsidi dalam sektor tertentu terutamanya makanan, bahan api dan tenaga. Pi google la cari.
Sebahagian besar cadangan PEMANDU lebih tertumpu kepada langkah mengembalikan harga yang kini disubsidikan, kepada harga yang berlandaskan kuasa pasaran. Kalau boleh harga barang keperluan asas terutamanya makanan, bahan api dan tenaga hendak disamakan dengan harga pasaran semasa oleh PEMANDU. Namun persoalannya, adakah asas analisis yang kukuh dan tepat serta kerangka yang jelas serta komprehensif telah dilakukan oleh PEMANDU?
Dalam seminar yang kami hadiri bersama wakil BNM dan KPDNKK baru-baru ini, telah mengesahkan bahawa PEMANDU tidak pernah menjalinkan kerjasama antara agensi dan jabatan lain bagi mendapatkan sumber serta data sokongan. Jadi bagaimana PEMANDU melakukan analisis selama ini jika tiada perbandingan maklumat dibuat bersama agensi-agensi berkaitan?
Agak memeranjatkan apabila analis data daripada sektor sosial meliputi pendidikan, kesihatan, bahan api dan tenaga, infrastuktur pembangunan, subsidi makanan etc. adalah berbeza antara BNM dan KPDNKK. Malah harga semasa pasaran dan harga pasaran selepas disubsidi seperti tepung, gula, subsidi pendidikan dan kesihatan juga tidak sama data yang dibentangkan oleh kedua agensi.
33 GLC ni pun ada kaitan dengan PEMANDU jugak ke?
20 July 2011
Old days
This is a collection of photographs from along the road Sultan Abdul Jalil to Ipoh railway station. Photograph was being taken when I traveling from KL to Ipoh for the past 6 months.
I only used my cell phone camera hahaha. In fact, Ipoh it is better for us to appreciate its beauty by walking along their road.
Sometimes, through pictures and a specific image, we can recall a particular event that has happened in the past. We can also appreciate what has gone in our lives.
Learn to appreciate what we have and value what others have ...
*I wonder what the local authority imagine during their decisions to demolish the Empire cinema in Kangar.
Permanent Marker Pen
The heavy black marker ink of KDN (Home Ministry) censorship has appeared again on the pages of foreign news magazines, this time on this week’s issue of the Economist. The weekly newspaper’s July 14 report on the Bersih rally was blacked out in three places.
Although a bit unusual, the government has the right to practicing information filtering. We do not know the true intentions out there because to exaggerate certain issue is more effective than reporting the truth. An art of embellishment to change people’s perception is a must.
18 July 2011
kalau mau datang ke KL
Kalau cemus nak dail #103. Ini senarai no telefon hotel di ibu kota. Almost 95% untuk 2 bintang ke atas.
HOTEL/PHONE NUMBER
1. Agora Hotel +603 2142 8133
2. Alison Genesis Hotel +603 2412 0000
3. Ancasa Hotel +603 2026 6060
4. Berjaya Times Square Hotel & Convention Centre +603 2117 8000
5. Boulevard Hotel +603 2295 8000
6. Brisdale International Hotel +603 2694 8833
7. Capitol Hotel +603 2143 7000
8. Carcosa Seri Negara +603 2282 1888
9. Cardogan Hotel +603 2144 4883
10. Cititel +603 2296 1188
11. City Villa Hotel +603 2692 6077
12. Concorde Hotel +603 2144 2200
13. Corona Inn +603 2144 3888
14. Coronade Hotel +603 2148 6888
15. Corus Hotel +603 2161 8888
16. Crown Princess Hotel +603 2162 5522
17. Crown Regency Hotel +603 2162 3888
18. Crowne Plaza Mutiara Kuala Lumpur +603 2148 2322
19. Dorsett Regency Hotel +603 2715 1000
20. Duta Vista +603 2095 2020
21. Dynasty Hotel +603 4043 7777
22. Equatorial Hotel +603 2161 7777
23. Federal Hotel +603 2148 9166
24. Fortuna Hotel +603 2181 9111
25. Furama Hotel +603 2070 1777
26. Grand Central Hotel +603 4041 3011
27. Grand Centrepoint Hotel +603 2693 3988
28. Grand Continental Hotel +603 2639 9333
29. Hotel Maya Kuala Lumpur +603 2711 8866
30. Grand Olympic Hotel +603 2078 7888
31. Grand Pacific Hotel +603 4042 2177
32. Grand Plaza Park Royal Kuala Lumpur Hotel +603 2142 5588
33. Grand Seasons Hotel +603 2697 8888
34. Hotel Nova +603 2143 1818
35. Hilton KL +603 2264 2264
36. Hotel Istana +603 2141 9988
37. JW Marriott Hotel +603 2715 9000
38. Katari Hotel +603 2031 7777
39. Kuala Lumpur International Hotel +603 2697 8833
40. Le Meridien KL +603 2263 7888
41. Malaya Hotel +603 2072 7722
42. Malaysia Hotel +603 2142 8033
43. Mandarin Court Hotel +603 2273 9933
44. Mandarin Oriental Hotel +603 2380 8888
45. Mandarin Pacific Hotel +603 2070 3000
46. Media Kuala Lumpur +603 2142 8333
47. Micasa All Suite Hotel +603 2179 8000
48. Midah Hotel KL +603 2273 9999
49. Mirama Hotel +603 2148 9122
50. New World Hotel +603 2163 6188
51. Nikko Hotel +603 2161 1111
52. Pacific Regency Hotel +603 2026 2211
53. Pan Pacific Hotel +603 4042 5555
54. Prince Hotel & Residence Kuala Lumpur +603 2170 8888
55. Puduraya Hotel +603 2072 1000
56. Quality Hotel +603 2693 9233
57. Radius International KL +603 2715 3888
58. Renaissance Kuala Lumpur Hotel +603 2162 2233
59. Residence Hotel +603 2693 3333
60. Ritz Cariton Kuala Lumpur Hotel +603 2142 8000
61. Ritz Garden Hotel +603 2273 8118
62. Shangri La Hotel +603 2032 2388
63. Shen Court Ritz Hotel Apartment +603 9282 7777
64. Sheraton Imperial +603 2717 9900
65. Stanford Hotel +603 2691 9833
66. Swiss Garden Hotel +603 2141 3333
67. Swiss Inn Hotel +603 2072 3333
68. The Ascott Kuala Lumpur +603 2142 6868
69. The Heritage Station Hotel +603 2273 5588
70. The Legend Hotel +603 4042 9888
71. The Lodge +603 2142 0122
72. The Plaza Hotel +603 2698 2255
73. The Regent of Kuala Lumpur +603 2141 8000
74. The Royale Bintang +603 2143 9898
75. The Westin KL +603 2731 8333
76. Tiara Inn +603 2143 5555
77. Vistana Hotel +603 4042 8000
78. Wenworth Hotel +603 9283 3888
HOTEL/PHONE NUMBER
1. Agora Hotel +603 2142 8133
2. Alison Genesis Hotel +603 2412 0000
3. Ancasa Hotel +603 2026 6060
4. Berjaya Times Square Hotel & Convention Centre +603 2117 8000
5. Boulevard Hotel +603 2295 8000
6. Brisdale International Hotel +603 2694 8833
7. Capitol Hotel +603 2143 7000
8. Carcosa Seri Negara +603 2282 1888
9. Cardogan Hotel +603 2144 4883
10. Cititel +603 2296 1188
11. City Villa Hotel +603 2692 6077
12. Concorde Hotel +603 2144 2200
13. Corona Inn +603 2144 3888
14. Coronade Hotel +603 2148 6888
15. Corus Hotel +603 2161 8888
16. Crown Princess Hotel +603 2162 5522
17. Crown Regency Hotel +603 2162 3888
18. Crowne Plaza Mutiara Kuala Lumpur +603 2148 2322
19. Dorsett Regency Hotel +603 2715 1000
20. Duta Vista +603 2095 2020
21. Dynasty Hotel +603 4043 7777
22. Equatorial Hotel +603 2161 7777
23. Federal Hotel +603 2148 9166
24. Fortuna Hotel +603 2181 9111
25. Furama Hotel +603 2070 1777
26. Grand Central Hotel +603 4041 3011
27. Grand Centrepoint Hotel +603 2693 3988
28. Grand Continental Hotel +603 2639 9333
29. Hotel Maya Kuala Lumpur +603 2711 8866
30. Grand Olympic Hotel +603 2078 7888
31. Grand Pacific Hotel +603 4042 2177
32. Grand Plaza Park Royal Kuala Lumpur Hotel +603 2142 5588
33. Grand Seasons Hotel +603 2697 8888
34. Hotel Nova +603 2143 1818
35. Hilton KL +603 2264 2264
36. Hotel Istana +603 2141 9988
37. JW Marriott Hotel +603 2715 9000
38. Katari Hotel +603 2031 7777
39. Kuala Lumpur International Hotel +603 2697 8833
40. Le Meridien KL +603 2263 7888
41. Malaya Hotel +603 2072 7722
42. Malaysia Hotel +603 2142 8033
43. Mandarin Court Hotel +603 2273 9933
44. Mandarin Oriental Hotel +603 2380 8888
45. Mandarin Pacific Hotel +603 2070 3000
46. Media Kuala Lumpur +603 2142 8333
47. Micasa All Suite Hotel +603 2179 8000
48. Midah Hotel KL +603 2273 9999
49. Mirama Hotel +603 2148 9122
50. New World Hotel +603 2163 6188
51. Nikko Hotel +603 2161 1111
52. Pacific Regency Hotel +603 2026 2211
53. Pan Pacific Hotel +603 4042 5555
54. Prince Hotel & Residence Kuala Lumpur +603 2170 8888
55. Puduraya Hotel +603 2072 1000
56. Quality Hotel +603 2693 9233
57. Radius International KL +603 2715 3888
58. Renaissance Kuala Lumpur Hotel +603 2162 2233
59. Residence Hotel +603 2693 3333
60. Ritz Cariton Kuala Lumpur Hotel +603 2142 8000
61. Ritz Garden Hotel +603 2273 8118
62. Shangri La Hotel +603 2032 2388
63. Shen Court Ritz Hotel Apartment +603 9282 7777
64. Sheraton Imperial +603 2717 9900
65. Stanford Hotel +603 2691 9833
66. Swiss Garden Hotel +603 2141 3333
67. Swiss Inn Hotel +603 2072 3333
68. The Ascott Kuala Lumpur +603 2142 6868
69. The Heritage Station Hotel +603 2273 5588
70. The Legend Hotel +603 4042 9888
71. The Lodge +603 2142 0122
72. The Plaza Hotel +603 2698 2255
73. The Regent of Kuala Lumpur +603 2141 8000
74. The Royale Bintang +603 2143 9898
75. The Westin KL +603 2731 8333
76. Tiara Inn +603 2143 5555
77. Vistana Hotel +603 4042 8000
78. Wenworth Hotel +603 9283 3888
17 July 2011
Apabila Safee Sali buat kenyataan
Foto ini melindungi imej penjaring kerana bimbang dijengkal oleh pendokong yang sama buku lali mentalitinya dengan penjaring berkenaan. (Sumber BH)
Maka ramai pendokong LFC melompat dengan kenyataan itu. Ini tidak susah kerana lagi ramai naik angin sampai doa Safee Sali patah kaki lagi la level mentaliti pendokong LFC itu sama rendah dengan buku lali pendokong Man United. Sama lah begitu.
Tahniah kepada perlawanan yang menghiburkan. Tahniah juga kepada yang jumping dengan kenyataan buku lali berkenaan. Selamat membuku lalikan diri.
Subscribe to:
Posts (Atom)