10 August 2011

Riot and Human Rights

#1 Daily Telegraph

The Home Secretary appeared to rule out sending water cannon or the Army onto the streets of the capital, despite a third night of violence.
Speaking on Sky News, she said that police intelligence and the support of local communities would help quell the disturbances.

"The way we police in Britain is not through use of water cannon," she said. "The way we police in Britain is through consent of communities."
As those charged with offences appear in court today, "people will start to see the consequences of their actions", Mrs May added.
"There are many who are easily identified through CCTV cameras."
She also told BBC Breakfast that "parents need to be asking themselves where were their children, what were their children doing in the evening."

She added: "There are longer-term questions about when we see parents letting their children as young as that sort of age be out on the streets in this way."
With the police appearing to lose control of parts of London overnight, many people used the social network site Twitter to demand that officers be allowed to use the weapon.

An early supporter of the tactic was Ken Livingstone, the former London mayor, who said he agreed that police should allowed to start using the cannon to disperse rioters. He said: “The issue of water cannon would be very useful given the level of arson we are seeing here.”

Further reading : http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/8690466/London-riots-Theresa-May-rejects-calls-for-water-cannon.html



#2 www.Daily.record.co.uk

London riots: Human rights laws have made police sitting ducks, says Tory MP

Aug 9 2011

POLITICIANS should be blamed for the violence spreading across London and other major cities, an MP has said.

Conservative David Davies, who serves as a Special Constable with British Transport Police, said a number of changes to the law over the years had made the police like sitting ducks when dealing with riots.
A police officer injured in London riots

He believes officers are justified in using force in extreme situations as a pre-emptive strike, rather than having to wait to be attacked first.

Monmouth MP Mr Davies has called on his political colleagues to stop pointing the finger at the police as the cause of the unrest, and said they should consider the impact which their own policies have had on the ability to maintain the rule of the law.

"The police are under strict instructions at all times they must consider the human rights of law-breakers to be their absolute priority," he said.

"Officers are even being advised in some areas they should simply put up with people swearing at them, which completely undermines the authority the police once had.

Further reading : http://www.dailyrecord.co.uk/news/uk-world-news/2011/08/09/london-riots-human-rights-laws-have-made-police-sitting-ducks-says-tory-mp-86908-23331956/

09 August 2011

Bahaya Merokok Pada Pagi Hari





Berikut adalah tulisan penuh yang diambil dari Kompas.com

KOMPAS.com — Merokok pada pagi hari, apalagi ditemani secangkir kopi, sudah menjadi ritual yang sulit ditinggalkan. Namun, kebiasaan tersebut tampaknya perlu dihentikan karena merokok pada awal hari lebih berbahaya daripada merokok pada siang atau malam hari.

Penelitian menunjukkan, merokok setelah bangun tidur akan meningkatkan risiko terjadinya kanker paru, leher, dan kepala.

"Perokok pagi hari memiliki tingkat nikotin yang tinggi dan racun lain dari tembakau di tubuhnya. Mereka juga lebih kecanduan daripada perokok yang menahan diri untuk tidak merokok setengah jam atau lebih setelah bangun tidur," kata peneliti Joshua Muscat dari Penn State College of Medicine.

Untuk mengetahui mengapa ada perokok yang terkena kanker dan tidak, Muscat dan timnya meneliti adakah kaitan antara risiko kanker dengan kebiasaan mengisap rokok pertama pada pagi hari.

Penelitian pertama melibatkan 4.775 pasien kanker paru dan 2.835 perokok lain yang tidak memiliki kanker paru-paru. Mereka yang merokok 30 menit setelah bangun tidur berisiko 1,79 kali lebih tinggi menderita kanker paru-paru dibandingkan dengan mereka yang menunggu lebih dari 60 menit.

Sementara itu, orang-orang yang merokok 31-60 menit setelah bangun memiliki risiko 1,31 kali dibandingkan dengan mereka yang menunggu setidaknya satu jam.

Penelitian kedua melibatkan 1.055 orang dengan kanker otak dan leher serta 795 orang yang merokok tetapi tidak menderita kanker otak dan leher. Mereka yang merokok dalam waktu 30 menit saat bangun berisiko 1,59 kali menderita kanker otak dan leher dibandingkan dengan mereka yang menunggu satu jam.

Adapun risiko perokok yang merokok 31-60 menit setelah bangun 1,42 kali daripada mereka yang menunggu setidaknya satu jam.

Para peneliti mengatakan, temuan ini dapat membantu mengidentifikasi perokok yang berisiko sangat tinggi terhadap kanker paru-paru, otak, dan leher serta mendapat manfaat dari program penghentian merokok yang ditargetkan.

Kendati demikian, risiko menderita kanker tetap tinggi pada mereka yang masih meneruskan kebiasaan merokoknya tanpa melihat waktu. (M05-11)




Bulan posa ini adalah bilek darjah terbaik untuk memperlahankan aktiviti merokok anda. :) Adalah disyorkan kita semua isap Choki-choki. Hehe

Mata Lebam




Apa komen anda? TIMES 15/8/2011

08 August 2011

Memerihalkan Kesesatan Saudi

Di bawah Ini adalah tulisan saudara Pyanhabib Rahman :

PADA setiap Ramadhan akan ada berita imam dari Mekah mengimami solat tarawikh di masjid dan surau di Malaysia. Pertanyaan gua: Adakah makmum berimamkan Imam Masjidil Haram itu tergolong dalam`kese satan Saudi' dan penganut Wahabi? Siapa `ulama simpanan' yang menjatuhka n hukum itu? Kenapa Uthman El-Muhamma dy tidak ada `keberania n' berdialog? Gua jahil agama tetapi gua tahu pepatah tua: Cakap siang pandang-pa ndang ... .

Ini berikutan laporan Malaysiakini bahawa Dr Uthman tolak dialog bincang Wahabi.


Aku pun nak jugaq dengaq dailok ni. Sebab aku orang Perlih yg selalu kena pemain kata Perlih Wahabi. Sedangkan yang pemain tu pun sama naik dgn aku ja. Bukan cekap sangat bab kefahaman ni.

Zakat Dari Sudut Pedalaman

Aku melihat dari sudut bahawa akan ada pehak yang akan ambil kesempatan akan kelemahan pengurusan agama Islam di Negeri dan Persekutuan sebagai modal untuk merendahkan kredibiliti Raja dan Sultan yang merupakan Ketua Agama Islam bagi Persekutuan atau Jajahan Takluk masing-masing.

Tidak mustahil sekiranya sesuatu berlaku di masa hadapan, pengurusan agama seperti Zakat akan di swastakan terus. Kenapa? Kerana pada masa ini pun sibuk nak online segala. Pihak oportunis akan menggunakan keadaan sedia ada sebagai precedence untuk membolehkan kesemuanya.

Kita semua pun pada zaman serba maju dan hebat ini, hari-hari diasak dengan kepantasan dan kemajuan pantas ilmu teknologi IT. Pemikiran sudah semakin ke arah itu. Kembalilah kepada pengurusan zakat seperti biasa. Ada amil, ada meja, ada pen, ada resit, ada pembayar dan ada akad. Selesai. Tertib

Sebagai contoh, untuk pembayaran zakat fitrah, amil-amil ditempatkan di kawsan-kawasan strategik seperti supermarket, market, masjid dan kawasan tumpuan orang ramai yang lain. Sekoman-koman manusia lelaki Muslim kalau penyegan sangat pun nak 5 waktu di masjid, Jumaat wajiblah pergi. Dapatkan dibayar zakat yang berkaitan.

Begitu juga dengan zakat-zakat yang lain. Kemudahan dan akses sudah meluas sekarang. Hendak dengan tak hendak ja pergi. Pergi sampai Russia boleh...

Hari Ini Hari Rasis Aku!


MELAYU OH MELAYU

MAR 22 2011
WRITTEN BY CHEDET




1. Saya sedih. Saya amat sedih apabila mendengar seorang orang Melayu yang mendakwa dia kecewa kerana dianya dilahir berbangsa Melayu.

2. Kekecewaannya disebabkan dia tidak dilahir hanya sebagai orang Islam.

3. Sesungguhnya tidak ada manusia yang dilahir tidak berbangsa. Mungkin ada yang tidak bernegara (stateless) tetapi mereka juga mempunyai bangsa, walaupun tidak diiktiraf oleh negara mereka sendiri. Jika dianya daripada kaum pendatang maka dianya akan menjadi bangsa kaum pendatang.


4. Jika dianya dilahir dalam masyarakat Orang Asli sekalipun dia tidak dapat lari daripada menjadi anggota suku kaum berkenaan.
5. Sesuatu bangsa itu dikenali dengan tempat tinggalnya, atau tempat dan negara asalnya, bahasanya dan budayanya. Anutan agama tidak selalunya dikaitkan dengan bangsa.

6. Demikian ada orang Arab yang beragama Kristian, walaupun majoriti beragama Islam. Demikian juga orang Cina ada yang beragama Islam walaupun majoriti beragama Buddha.

7. Justeru itu kelahiran seseorang tetap berbangsa walaupun tidak tetap agamanya. Sebaliknya orang yang dilahirkan kepada keluarga Islam tidak semestinya berbangsa tertentu. Majoriti daripada mereka berbangsa yang berlainan.

8. Walaupun demikian dalam dunia ini terdapat dua bangsa yang bangsanya ditentukan oleh agama Islamnya. Bangsa-bangsa ini ialah bangsa Maldives dan Melayu. Seseorang yang dilahir dalam keluarga Melayu tetap Islam kerana keluarga itu tidak akan berbangsa Melayu jika mereka tidak Islam.

9. Justeru itu berbahagialah seseorang yang dilahir dalam keluarga Melayu kerana dia tetap menjadi penganut agama Islam. Jika dia dilahir kepada keluarga Arab, atau Indonesia, atau Pakistan, belum tentu dia beragama Islam.

10. Sebab itulah seorang Melayu harus bersyukur kerana dilahir berbangsa Melayu. Apabila orang Melayu berasa dia kecewa kerana berbangsa Melayu, maka ini bermakna dia tidak menghargai nasibnya yang baik kerana dia dilahir sebagai orang Islam. Jika tidak kemungkinan besar dia tidak akan terima agama Islam.

11. Kenapakah kita berbangsa-bangsa? Al-Quran menyebut yang kita manusia terdiri daripada berbagai-bagai bangsa. Jika bangsa adalah sesuatu yang bertentangan dengan ajaran Islam, tentu sekali Tuhan tidak akan menjadikan manusia berbagai bangsa.

12. Yang terbaik daripada manusia bukankah kerana bangsanya tetapi kerana dia bertakwa kepada Allah s.w.t. Yang terbaik atau yang terburuk dikalangan orang Melayu bukanlah kerana bangsanya tetapi kerana dia bertakwa dan mengikuti ajaran Islam atau tidak mengamalkan ajaran Islam. Tidak disebut bahawa yang terbaik ialah orang Islam yang tidak daripada apa-apa bangsa.

13. Justeru itu berbangsa apa pun, Arab atau Ajam, tidak menidak ke-Islamannya. Yang menidak ke-Islaman ialah perbuatan yang bercanggah dengan ajaran Islam.

14. Ini yang harus disoal oleh seorang orang Islam dan bukan menidakkan bangsanya. Lagipun kalau dianya beragama Islam kebaikannya tidak terjamin. Ramai benar orang Islam yang melanggar ajaran Islam dan membuat dosa. Sebaliknya yang berbangsa Melayu dan beragama Islam, ramai yang menurut ajaran Islam dan mengelak daripada berbuat dosa.

15. Mentaati dan bersetia kepada bangsa Melayu, iaitu bangsa yang hanya Melayu jika dianya Islam, tidak bermakna menolak agama Islam. Sebaliknya kesetiaan dan ketaatan orang Melayu kepada agama Islam lebih terjamin. Walaupun biasa terdengar ada orang Melayu yang tinggalkan agama Islam, tetapi tidak ada bukti yang jelas berkenaan dengan adanya orang ini. Lagipun jika dia meninggalkan agama Islam dia tidak Melayu lagi.


Ada yang berkata kalau kita menyentuh hal bangsa lain, kita akan ditempa rasis di muka kita. Jadi kita tak boleh komen apa-apakah? Kalau pasal kita dibualkan oleh bangsa lain, itu tak mengapa. Hensem sunggoh pikiran sebegini.

Jadi biarlah aku menyentuh bangsa sendiri. Dan aku menjadi rasis hari ini.

07 August 2011

Ugama Islam dengan Melayu dan dengan Maldives

Dalam dunia ini terdapat dua bangsa yang bangsanya ditentukan oleh agama Islamnya. Bangsa-bangsa ini ialah bangsa Maldives dan Melayu. Seseorang yang dilahir dalam keluarga Melayu tetap Islam kerana keluarga itu tidak akan berbangsa Melayu jika mereka tidak Islam.
Daripada petikan Chedet 22 Mac 2011.

Seperti termaktub dalam Perlembagaan Malaysia, orang Malayu semestinya berugama Islam, tidak kira apa warisan etniknya; jika tidak mereka bukan Melayu dari segi undang-undang.

Peruntukan Islam sebagai agama Persekutuan ini merupakan salah satu dari tujuh ciri-ciri asas Perlembagaan Negara sepertimana yang dicatat oleh Tun Mohamed Suffian, bekas Ketua Hakim Negara (1974-1982). Menurut beliau:

“The fourth basic feature of the Constitution providing for Islam to be the religion of the federation (Article 3(1)) (not for a theocratic state) and at the same time guaranteeing freedom of religion was accepted without controversy and debate.

The rulers of the Malay States and the Malay population were Muslims even before the arrival of the Portuguese in the sixteenth century and the Muslim population have always been tolerant towards the followers of any or no religion.” (An Introduction to the Legal System in Malaysia, 1989, hal. 13).

Begitu juga dalam tafsiran untuk Republic Maldives seperti petikan ini:

Islam is the state religion of Maldives, and adherence to it is legally required of citizens by a revision of the constitution in 2008: Article 9, Section D states that a non-Muslim may not become a citizen of the Maldives.

According to the revised constitution, in article two, it says that the republic "is based on the principles of Islam." Article nine says that "a non-Muslim may not become a citizen of the Maldives"; number ten says that "no law contrary to any principle of Islam can be applied in the Maldives." Article nineteen states that "citizens are free to participate in or carry out any activity that is not expressly prohibited by sharia or by the law."

Walaupun ada perbezaan dari penetapan warganegara antara Malaysia dan Maldives, di sini ingin meletakkan persamaan antara orang Melayu sebagai penduduk asal Malaysia dengan orang Maldives sebagai penduduk asal Maldives yang bercirikan agama yang sama iaitu agama Islam dan menjadi warganegara.

Ada benarnya dalam beberapa situasi orang Melayu dilihat menjadi melenting dan naik angin apabila membabitkan hal-hal ugama. Wujud sikap seolah seolah tiada toleransi walaupun umum mengetahui org Melayu kuat juga sifat pemaaf dan belasnya. Rujuk Rusuhan di Singapura semasa kes Natrah.

Yang terbaru, kisah serbuan gereja di Damansara Utama. Nampak sikap bertanggungjawab exco dan JAIS dalam memelihara kesucian ugama Islam. Aku tak mahu ulas kenapa berlaku kerana umum sudah mengetahui. Aku tak mahu juga ulas akan dakwaan kurang tumpuan untuk membantu saudara seugama hingga gerakan missionari mengambil kesempatan. Aku akan ulas kemudian dalam posting lain masa lah.

Di sini, aku nak kongsi bahawa bangsa Melayu mempunyai kedudukan istimewa antara identiti dan ugama Islam sebagai anutannya. Keunikan ini hanya dikongsi dengan sebuah negara lagi di Lautan Teduh. Jadi, kenapa kadang-kadang kita agak ambil ringan akan keunikan ini. Pelihara elok-elok apa yang dimiliki. Jangan sampai ketetapan ini diubah di dalam Parlimen kita sendiri.