07 July 2012

Dah lama daaaahh

Itulah. Sebenarnya dah lama elemen berbilang kaum dimasukkan dalam filem/drama di Malaysia ini. Kalau sitcom, paling senang ialah Syyy... Kg Seri Wangi dan Pi Mai Pi Mai Tang Tu. Berikut adalah tulisan daripada Zainuri Misfar akan perihal benda ni. Kadangkala, manusia boleh dibentuk secara sedar terus atau tidak sedar tidak terus.
Wonder apabila old timer bilang : " kami lebih open dalam interaction, happy co exist together masa kami muda-muda dulu. Tapi bila dah ada segregation dalam life, education... hidup dah seperti silo. Hard to see youngsters sama-sama buat aktiviti walaupon bodoh-bodoh enjoy-enjoy"
10 Januari 2010 : Berita Harian
Fragmen: Imej 1Malaysia Dalam Filem Klasik Tempatan

Oleh Zainuri Misfar

PADA malam Isnin lalu, ada masa terluang menonton filem Enam Jahanam yang disiarkan di TV2. Memanglah sesekali seronok juga menonton filem arahan dan lakonan Tan Sri P Ramlee. Filem itu dibuat pada tahun 1969. Filem ini boleh dianggap sebagai semi-purba, berdasarkan kepada pakaian pelakonnya seperti baju kemeja yang selalunya jarang dilihat dalam filem berlatarkan kisah purba atau Melayu klasik.

Kalau diikutkan unsur 1Malaysia sudah ada dalam filem ini. P Ramlee meletakkan orang Melayu sebagai peniaga barang kemas dan penjual kain, orang Cina dengan kedai gambar, manakala masyarakat India menjalankan perniagaan kedai runcit. Sememangnya dalam kebanyakan filem P Ramlee, unsur 1Malaysia dipaparkan secara langsung atau tidak langsung. Dalam erti kata lain ia dilakukan secara bersahaja biarpun secara komedi seperti babak pasangan keluarga India yang asyik bergaduh di tengah malam dalam filem Seniman Bujang Lapok.

Dalam filem Sesudah Subuh yang diterbitkan pada tahun 1967, P. Ramlee sudah membawa masuk pelakon dari pelbagai kaum seperti Vera Wee yang memegang watak Alice, Hoo Thy Chong sebagai Allan, Soriya Kumari (Chandra), VI Stanley (Krishna Murthi), HG Gill, Sivapakiam Dharmalinggam, untuk digandingkan dengan pelakon Melayu yang dibarisi Khatijah Hashim, Saloma dan Ed Osmera sertaJuliana Ibrahim. Begitu juga dengan filem Gerimis (diterbitkan pada tahun 1968), apabila P Ramlee mengetengahkan pelakon kaum India, Chandra Shamugam sebagai pelakon utamanya dengan watak Leela iaitu isteri kepada Kamal (P Ramlee).

Sementara itu, lagu Di Mana Ku Cari Ganti dimuatkan semula dalam filem ini. Sebelum itu, lagu ini sudah dimuatkan dalam filem Ibu Mertuaku yang dibuat pada tahun 1962. P Ramlee meletakkan lagu ini pada kedudukan hampir sama. Kalau dalam Ibu Mertuaku, P Ramlee menyanyikan lagu itu kerana meratapi kematian isterinya, sedangkan dibawa lari oleh ibu mertuanya, Nyonya Mansor (lakonan Mak Dara), manakala Zaiton (Kalsom B atau Combi) pula asyik terkenang dengan kematian tunangnya yang terbunuh di medan perang Dalam filem Enam Jahanam pula, lagu ini mengiringi kesedihan Tantari (P Ramlee) ketika di kubur isterinya Masmera (lakonan Noor Azizah) yang mati dibunuh dan diperkosa oleh enam jahanam.

Enam jahanam bukanlah enam lelaki yang jadi perompak atau penyamun, tapi dalam bahasa tersirat, ia adalah satu istilah daripada P Ramlee yang menggambarkan enam perkara yang boleh menjahanamkan negara yang perlu dihapuskan. Enam perkara besar itu mungkin berkaitan dengan salah guna kuasa, rasuah, pembelot atau pengkhianat dan penjenayah. Nama watak penjahat itu juga barangkali ada makna tersendiri bagi P Ramlee, iaitu Paragas yang dipegang oleh Osman Md Amin, Sujamang (JB Yusof) , Karambit (Ahmad Dadida), Katipang (Kamal Idris), Mumbala (Sharif Baboo) dan Jaginda dilakonkan oleh Ibrahim Sabtu.

Begitulah secara ringkasnya mengenai apa yang tersirat di sebalik filem Enam Jahanam yang turut menampilkan Yusof Latiff sebagai Damburi, Idris Hashim (Sanggabuana), Minah Hashim (isteri Sanggabuana) dan Karim Latiff (Sultan). Sebenarnya bukan saja karya P Ramlee, terdapat beberapa filem pada tahun 1970-an dan 80-an yang sudah memberikan suntikan 1Malaysia secara bersahaja. FilemMekanik arahan Othman Hafsham pada 1983 adalah satu lagi filem yang memberikan latar belakang rakyat Malaysia yang hidup dalam harmoni.

Kita sendiri dan mereka yang pernah menonton filem Mekanik mungkin tidak dapat lupa dengan sepatah dialog daripada Nina lakonan Susan Lankaster iaitu; “Orang putih ke, orang hitam ke, orang coklat ke... orang biru ke. Kita orang Malaysia kan?". Dalam filem Man Laksa arahan Mamat Khalid juga turut memperlihatkan keharmonian tiga kaum utama di negara ini yang boleh hidup dan bergembira bersama tanpa menyinggung perasaan mana-mana pihak.

Dalam konteks sekarang, kita tidak perlulah ada program seperti drama TV yang hendak mengajar macam mana hendak bersatu padu antara kaum. Semua orang tahu hidup aman damai dan bersatu padu itu penting dalam sesebuah negara. Memanglah program seperti ini masih perlu, tetapi usahlah bersifat retorik. Seperti filem Enam Jahanam, Sesudah Subuh, Gerimis, Mekanik dan Man Laksa adalah antara filem-filem atau karya gambar bergerak yang memupuk keharmonian hidup bersatu dan mengekalkan kedamaian walaupun negara kita pelbagai kaum dengan cara bersahaja, bukan dibuat-buat.

Oleh itu, RTM dan agensi kerajaan lain seperti Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) dan Filem Negara Malaysia (FNM) perlulah memikirkan kaedah yang lebih kreatif dalam menghasilkan karya berbentuk kenegaraan. Malaysia kini adalah negara moden dengan penduduknya mempunyai tahap pendidikan yang semakin baik. Jadi kaedah untuk menghasilkan iklan atau program berbentuk propaganda kerajaan ini kenalah bersesuaian dengan tahap pemikiran rakyat.

Bukan saja program TV, tetapi lagu-lagu yang disiarkan menerusi radio juga biarlah benar-benar memberi kesan kepada pendengar, terutama golongan sasar seperti kanak-kanak dan golongan remaja kerana mereka adalah generasi masa depan negara. Apa yang kita dengar pada lagu-lagu propaganda untuk tujuan patriotik dan kenegaraan ialah bahasa pada seni katanya yang kadang-kadang ‘bombastik’ dan agak sukar difahami oleh anak-anak kecil. jadi, penulis lirik untuk lagu patriotik kenalah lihat dengan lagu patriotik klasik seperti lirik Tanggal 31 yang catchy dan mudah didengar. - zainuri@bharian.com.my

05 July 2012

Mencekop Ikan Darat



Masa aku menjadi pemastautin di Batas Lintang, banyak juga pendedahan sebagai budak kampung diterima. Antaranya ilmu ikan yang tak seberapa tapi Ilmu makan ikan memang sangat seberapa. Ada dua mesin menangkap ikan yang selalu dok guna:

1. Bilai
Bilai ini secara asasnya adalah perangkap ikan yang berbentuk segiempat tepat dan mempunyai laluan kiri dan kanan. Namun bila ikan masuk dah tak boleh keluaq lagi. Penghuni paling popular ialah sepat Kedah, Sepat Benua, Sepat Ronggeng, puyu dan ruan cerut (haruan skala kecil). Kadang-kadang ular tanah ada juga singgah berkunjung bertanya khabar dan yang paling hero ialah sang memerang memungut cukai.

Biasanya bilai ini diparking dicelahan pokok padi yang ayernya mengalir ke sungai atau parit. Untuk memberi pakej yang menawan untuk para ikan, biasanya aku letak daun kelapa di atas bilai. Teduh sikit hehehe. Tak pastilah ikan sekarang semewah dahulu. Aku tau yang tangkapan tidak akan sebanyak dulu sebab leluasanya racun dari pertanian beras.

Bilai ni kormesial kerana kalau pergi ke kedai-kedai runcit di kawasan berpadi, banyak lagi dijual. Kalau tak percaya, cha pi kedai Cina Hidung Merah Simpang Empat. Misti ada hahaha.


2. Pelompat

Ini memang memerlukan skill yang tinggi. Pelompat ini khas untuk Haruan aje. Jenuh juga mencari dari internet rupa paras pelompat ni. Tak jumpa. Kalau nak iras, macam kanggaroo. Ada sarung. Maknanya kalau ikan haruan yang memang gemar melompat akan melorot masok ke kantung pelompat ini. Biasanya lokasi di tepi batas bendang yang ayer mengalir ke sungai atau parit. Masa yang tersangat sesuai adalah selepas waktu hujan. Ini kerana peshen haruan akan berenang ke kawasan cetek. Bila ada halangan di hadapan, apa lagi skill Ramjit Nairu* akan digunakan.
Pelompat ini macam kanggaroo ini. Hilangkan kaki tangan kepala. Jadilah pelompat. Ada kantung. Ada 3 material yang digunakan mengikut tahap popular. Guni, anyaman buloh dan guni baja urea. Guni baja urea ni jarang dibuat sebab sifatnya yang berwarna cerah puteh. Ikan nampak macam lamu stadium ja kalau siang buta. Paling mudah buat dengan guni padi. Yang based dari rami atau jut.

Kalau mahir lagi, buat dengan buloh. Ini memang sangat semulajadi. Pelompat setakat hari ini belom ada nampak di mana-mana kedai.

*Ramjit Nairu - Johan lompat tinggi kebangsaan 1982


Special Report: Petronas chafes at its role as Malaysia's piggy bank

chicagotribune.com

July 01, 2012|Niluksi Koswanage and Emily Kaiser | Reuters

KUALA LUMPUR (Reuters) - State-owned oil company Petronas is tired of being Malaysia's cash trough. Its growing pique at the government flared into public view here in early June at the World Gas Conference.

Chief executive Shamsul Azhar Abbas took to the stage and declared that the government's policy of subsidizing fuel was plain wrong. A murmur ran through the crowd - his boss, Prime Minister Najib Razak, was sitting in the front row.

Moments later, Najib went to the podium himself to remind everybody that the subsidies - for which Petronas foots the bill - have "social-economic objectives."

The subtext of that rejoinder: Malaysians pay among the lowest electricity rates and petrol-pump prices in Asia. While the government has vowed to "rationalize" that, it's highly unlikely to happen before elections expected in a few months.

The polite but pointed disagreement was the latest sign of assertiveness from an oil company that prime ministers have treated as a piggy bank for pet projects since it was established in 1974.

Interviews with current and former officials and an examination of Petronas and government documents show that strains have been building behind the scenes over how much money the company hands over to the government in the form of fuel subsidies, dividends and taxes.

Financial data reviewed by Reuters show the government has increasingly relied on Petronas's payments - a "dividend" to its sole shareholder - to plug fiscal deficits that have begun to alarm ratings agencies and analysts.

The data also show these payments grew over the past several years as oil prices soared, along with government spending. But Malaysia's official accounts do not show how the money is being spent - and the government has steadfastly refused to disclose any details about that.

"WE NEED CASH"

Petronas is Malaysia's largest single taxpayer and biggest source of revenue, covering as much as 45 percent of the government's budget. Unlike other oil-rich nations such as Saudi Arabia, Norway or Brazil, Malaysia runs chronic, large budget deficits that have expanded even as oil revenues increased. Last year's fiscal gap, at 5 percent of gross domestic product, trailed only India's for the dubious distinction of biggest in emerging Asia, and it may widen this year.

Subsidies account for a big chunk of the deficit. They have other downsides as well, Shamsul noted in his speech to the gas conference. "Subsidies distort transparency, reduce competition and deter new investments," he said, adding that Petronas paid between 18 billion and 20 billion ringgit ($5.75-6.35 billion) a year to subsidize gas consumption.

Malaysia isn't facing a fiscal crisis. Foreign investors eagerly buy Malaysian government bonds, confident the country's reserves of oil, gas and foreign currency are deep enough to ensure the debt will be repaid.

That faith will be tested over the next few months.

Falling oil and gas prices will likely constrain Petronas's 2012 profits, and a worsening euro-zone crisis may hurt the country's exports. Smaller Petronas payouts and slowing economic growth would pinch government finances.


Shamsul argues now is an opportune time to pursue foreign acquisitions on the cheap as Malaysia's domestic energy supplies deplete. On Thursday, the company announced it was acquiring its Canadian joint-venture partner, Progress Energy Resources Corp, for $4.7 billion. More may be in the offing.

"Mind you, for that to happen, we need cash," Shamsul said in his speech.

The trouble is, the government needs the cash, too.

TOWERS OVER MALAYSIA

Petronas, Malaysia's only global Fortune 500 company, towers over the Southeast Asian country - literally and figuratively. Its 88-storey twin towers, once the world's tallest buildings, dominate the skyline of Kuala Lumpur.

Petronas's oil and gas reserves rank 28th in the world, according to data from PetroStrategies in Plano, Texas, ahead of some better known players such as Norway's Statoil and CNOOC, China National Offshore Oil Corp.

Unusual for a state-owned enterprise, Petronas's debt is rated stronger than the sovereign state's. The company had about $15.6 billion in total borrowing as of March 31 and counts U.S. insurer Aflac Inc among the debt holders.

Petronas' CEO and board, however, serve at the pleasure of the prime minister. Over the years, prime ministers have tapped into Petronas funds to build their dream projects and bail out their mistakes. Political leaders were used to dealing with yes-men in the company, which on Malaysia's organization chart is part of the prime minister's office.

Now Petronas is trying to say no.

Like all state-owned oil companies, Petronas is expected to pass along a share of profit to the government, just as a private sector oil company pays dividends to shareholders.