03 July 2011

Kalau nak berlengan, jangan harap bantuan hidong kembang aje...

"Minggu ini tingkatkan sokongan utk Bersih! Pakai kuning, kibarkan bendera Malaysia, pandu guna lampu di siang hari. Ambil gambar, kongsi!"

Gua tertarik dengan kaedah penyebaran maklumat para petugas dan para bakal demonstran. Mereka ini melaksanakan strategi yang baik dan tersusun. Penggunaan rangkaian sosial seperti Facebook dan Twitter dimanipulasi habis habisan. Petikan di atas diambil dari wall Facebook mereka.

Gua tengok tengok penentang para demonstran ini bergerak berdasarkan arahan semata mata. Tidak kreatif malah lebih kepada masuk jerat para demonstrans. Gua setuju kepada diri sendiri bahawa akal yang tidak kreatif mempamerkan juga changkat pemikiran dalam menghadapi situasi ini. Kalau dalam perang saiber sudah berat sebelah, apa lagi di dunia lain,

Gua pikir puak penepis fakta yang dibawa oleh para demonstrans Bersih kena keluarkan isi yang lebih mantap. Zaman sekarang ni, mainan persepsi mendahului fakta. Fakta yang dinikahkan dengan persepsi yang ditentukan boleh menjadi fakta lain yang dilihat benar. Kesulitan makin menjadi apabila golongan demonstrans dilihat secara sukarela menggerakan aktiviti mereka walaupun terdapat laporan bahawa dana rahsia dari luar yang membantu keaktifan gerakan ini.

Sekali lagi gua nyatakan, puak yang pro menentang Bersih 2.0 ni biar lebeh nampak hensem dan kacak sikit bila nak bedepan. Jangan gambarkan diri seperti penjahat seperti Salih Kamil, A.Rahim yang bila orang tengok muka dan nampak rascal. Sekarang watak crook muka macam Aron Aziz, John Travolta. Baru steady. Pada masa yang sama lawan dengan lengan, hidung kembang dan fakta. Bukan lawan dengan lengan dan hidung kembang macam jambu ayer aje.

Tapi seelok eloknya jangan masok jerat (walaupun dah masok pun) yang boleh menggambarkan kita pun sama haram kelakuan dengan mereka. Dah demonstrasi Bersih 2.0, PDRM kata haram. Apa guna puak sebelah lagi nak ikut? Sama lah akai hgpa dua pihak. Bila dipetik janganlah jumping. Berundur dari bertempur untuk menyusun strategi tak salah pun. Kalau dah hadap nak masuk reba jugak, tak da sapa nak larang. Ibarat orang menjala. Dah tau ada reba, nak juga tebaq di situ. Kalau jala koyak koyak, balik nanti perambutlah sendiri. Jangan pula suroh orang lain selesaikan. Lekkeh tuuuu.

1 comment:

Rosli Mohamad said...

Mereka tidak termasuk jerat. mereka sebenarnya menjerat. Syabas kepada Pemuda UMNO.

Sekerang sekretariat Bersih 2.0 yang di persimpangan. Patriot sudah mengundur diri.

Apa-apa pun, kisah ini belum berakhir,,,