22 November 2011

Adik Panthera tigris sumatrea


BENGKULU, KOMPAS.com - Warga Desa Tebat Monok Kecamatan Kepahiang, Kabupaten Kepahiang, Provinsi Bengkulu resah karena seekor harimau Sumatra (Panthera tigris sumatrea) masih berkeliaran di sekitar desa itu.

"Kami masih resah dan takut ke kebun atau beraktivitas di luar rumah sebab harimau sudah sering terlihat oleh warga tapi belum ditangkap," kata Nurwandi, warga setempat, Sabtu (19/11/2011).

Ia mengatakan keresahan warga bertambah sejak sebelumnya harimau yang sudah berulangkali terlihat di pemukiman tersebut telah menyerang seorang anak berusia lima tahun hingga tewas. Penyerangan terhadap anak warga Desa Tebat Monok tersebut terjadi di dalam kawasan hutan dimana orangtua anak itu berkebun di Bukit Dendan yang masih masuk kawasan Hutan Lindung Bukit Daun.



Tahniah kepada anak rimau yang comel ini. Kembara ke pulau Jawa tidak sia-sia. Kembara sikecil belang ini ke GBK khabarnya tidak disedari manusia yang ramai kerana lolos ke dalam stadion dengan numpang Barracuda tim Malaysia. Kehadirannya nonton sepupunya main final memang berbaloi-baloi. Khabar angin juga bertiup kencang bahawa sikecil ini pulang ke Malaysia dengan skuad Harimau Muda sejurus selepas final Sukan SEA itu.

No comments: