28 November 2009

TGNA dari pandangan Facebook teman.

Lama sunggoh tak uptodate bolokss ini karena tumpuan diberikan kepada Facebook. penulis berpendapat seperti begini :

Petikan status penulis :

Paduka Wali : Kata, antara FB dgn gobBlog, FB lebeh cepat bebai, cepat pulak sejuk. Cepat mengangat dan cepat plak gelak gelak. Blog pulak sangat mati, keras. Tahan senyum, muka kerin. Tahan kentut. Serius. Tp tok paduka wali maw jugak masukkan ulasan terhadap thread yang seswai dari FB ke Blog sbg data sekunder dan ulasan tambahan jika perlu.:-P

Ada beberapa thread yang kering muka dan tahan kentut berlaku di FB sanaaa, dan penulis suka untuk memasuukan ke sini. berikut adalah yang sulung sekali my :

Paduka Wali Aku jadi pueh hati bila setiap yg berlaku MB klantan misti kait dengan Nabi. Bagueh pasai ikut sunnah. Tp masa Nabi masuk Madinah, damaikan suku Aus dgn Khazraj. Muhajirin dgn Ansar bebaik baik, tak buat plak. Nabi buat dan tak putus asa. MB klantan tak buat pung. Putus asa jauh skali ler. Ka amik sekerat sekerat ja Hat Nabi buat?

Ada 3 ulasan yang sungguh ulas. yang lain hanya buah pulasan saja hehehe. Ulasan2 ini ditempekk di sini tanpa sebarang make up atau edit seperti LPF dok buat.

3 comments:

usssooong!!! said...

ULASAN 1 :

K.G :

Masalahnya..depa yg laen tu sedia ka berbaik baik dan terima Nik Aziz sebagai pemimpin dan terima sharatnya?

usssooong!!! said...

ULASAN 2 :

OPIN :

wali.....nabi berpolitik bukan dgn demokrasi. Kalau nak politik islam guna demokrasi..sampai bila islam akan jadi seperti di pergunakan, sampai bila pun islam tak boleh jadi agama syumul..nabi ajak oprg pada agama, sebab nak tegakkan hukum Allah di satu negara pada semua orang bukan senang kalau kita tak betul betul berbalik pada asas agama. ... See MoreBayangkan, kalau anak cucu atau adik beradik kita mencuri, hukum potong tangan, walau pun kita kata hukum allah kena ikut, tapi kalau tak kuat iman, mampuih kita berkelai, sedangkan cikgu komplen sikit pasal anak kita kita marah cikgu balik..

So, apapun nak tengakkan islam dan ikut cara nabi, melalui system demokrasi sampai bila dok pusing kot tu la..tengok amerika dgn uk dok pi serang rata rata nak suruh sebab kata negara2 tu tak demokrasi, lepas tu takluk, suruh pi buat election mengundi, apa jadi, senang la nak pilih puppet2 dan tak boleh la org kata apa, sebabnya melalui demokrasi, pilihan rakyat..!! 'wink' 'wink'..


sambung...

memang kena system syurala..Tapi kena ingat system syura kena bermula dari masjeed. Daripada org 2 yang berilmu dan beriman dan beramal soleh. Kena ada tiga sekali.Dari situ di campur org yang ada ilmu dunai dan akhirat dgn syarat mesti beriman dan beramal. Sebab kalau tak dak iman dan amal, macamana tinggi ilmu akan bercampur baur dgn macam2 terutama kepentingan sendiri.

Lagi satu kita kena ingat, bila pemerintah ambik agama tak semestinya rakyat ambik agama. Kalau kita tak usahakan iman kepada Allah dan jaga amalan dan ada risau tentang kalau kita tak ambik agama , risau akan anak isteri kita, maka di situlah kerajaan kerajaan kecil akan bermula, dan dari situlah lahir kerajaan kerajaan besar..Hari ni masaalahnya kita ingat bila kerajaan yg pegang adalah kerajaan yg ada nama agama, maka semua orang akan tak tinggal sembahyang, semua orang jadi baik..

kalau nak sembang panjang la besok pun tak habih. tapi pada aku, yg paling utama, bermula dari rumah. kalau kita ambik agama ajar anak isteri kita untuk ambil agama yg sebenarjaga amalan yg betui, maka Insya allah, jadilah anak2 kita pemimpin yang baik untuk generasi akan datang. ... See More

Sebabnya pada aku la, orang umno kalau yg ambik agama, baik jadinya, orang pas kalau ada agama tapi masih ada kepentingan, macam yg aku dok tengok dgn mata kepala, puhhh...lagi memalukan, sebab ada back ground agama, kata macam2 kat umno, tapi di belakang sama saja..rupanya. tu lah orang kata, tak kenai maka tak tahu..dah kenai, terkejut baaa...

usssooong!!! said...

ULASAN 3 :
ZM :

so on this issue pd pandangan seringgit aku, apa yg TGNA tonjolkan sikapnya yg lembut tp tegas. kita nampak pd surface on politic tp dia bhadapan sendiri dgn kjaan/amno & segala mcm jentera kjaan mengasak kelantan every day before & after election.Dia mungkin tau wajah sebenar kjaan/BN atas nama perDAMAIan yg disebut2 sgt tu.
nak bercakap soal aus & khazraj kena pakai wacana len kot..w/aklam.