28 November 2009

Antara Dr.Maza, JAIS,JAKIM, YADIM, Pen Pengarah JAKIM, dan WALI oleh Ustaz Zaharuddin. DARI PANDANGAN FACEBOOK TEMAN

Bekas Mufti Perlis tidak dinafikan mempunyai ramai penyokong dan juga pembenci. Itu sudah tabiat manusia yang amat pelbagai. Kita tidak akan mampu untuk mengelakkan diri dari berbeza pendapat, saya juga banyak berbeza pendapat dengan beliau. Kita juga adakalanya tidak mampu untuk mengelak diri dari dibenci secara tiba-tiba, apatah lagi jika seseorang itu terkenal.

Namun, yang dibimbangi adalah perbezaan pendapat yang membawa kepada permusuhan yang dahsyat, label melabel, tuduh menuduh, dan sesat menyesatkan. Sehingga jika diselami hati para pembenci, pasti ada terlihat keinginan yang amat luar biasa malah keji seperti ingin melihat pihak yang lain ditangkap, dipenjara atau lebih dari itu, meninggal dunia.

Padahal isu yang berbangkit kebanyakannya adalah isu yang bersifat zhonni atau yang menerima perbezaan takwilan dan pandangan. Tidak wajar dipergaduhkan dalam bentuk yang ekstrem dan keras. Memadailah untuk mengemukakan hujjah balas kepada apa yang dirasakan lemah, dan kemudian jika pihak di sebelah sana tidak dapat menerimanya, berlapang dadalah.

Kat sini penulis hanya berinteraksi dengan rakan komen tetap penulis. 2 Komen yang jenuh pikiaq.

5 comments:

usssooong!!! said...

wali...ambik pendapat tak boleh bias...also bukan dari sekular, juagk bukan dari org yg study agama di bumi fasik!! Kalau belajar agama di bumi fasik, apatah lagi dgn guru yg fasik, walaupun belajar islam, tapi maka kefasikan tok gurulah yg akan masuk dalam hati kita,
tapi kalau belajar iman dgn guru yg beriman, maka imanlah yg masuk dalam diri kita...belajar islam dengan org bukan islam , yang langsung tak tak iman malah fasik dan tak percayakan Allah, nak sebut marabahah oun jadi murababah..ermmmfikir fikirkanlah..

hang kena banyak berjalan la wali..banyak berjalan luas pandangan..meh la UK tapi study acedemik ok la...kalau hang nak study islam kat Uni di UK, tu kena check niat bali, tapi kalau study acedemik tapi nak tengok macamana islam dan bergaul dgn org islam dan belajar islam dari orang islam di UK tu memang di alu alukan...

terawih kat Uk ni pun banyak masjeed besar2 kena buat dua kali. Hari tu hubby aku pu amsterdam, satu masjeed ni sembahyang magrib ja, seribu orang bejemaah, tu hari hari yg biasa la...di sicily saja ada 72 masjeed..

usssooong!!! said...

masaalahnya wali..bila kita stick dgn sesama kita tu lah kita tak belajaq apa2..dan kita dok ingat kita ja yg baik dan smepurna. Umat islam terdiri dari berbagai bangsa, dan budaya dan jugak bahasa. Kalau hang pi mekah, ha..tengok macamana betapa semua tak kira apa bahasa tapi boleh dok sama...

kat mana kita pi pun satunya, ada ja muslim. Duanya, semau tempat bumi Allah. Atas kitalah nak menjalankan kerja agama atau tak.

Kerajaan habih berbilion untuk hantaq rakyat mengaji luaq negeri, bukan sebba uni depa ni baguih sangat. Sama ja, kalau nak belajaq kat Uni ni di Malaysia pun, ilmu tu tak tera nmana pun, kalau tak mai memang tak tau. Tapi masaalahnya bagaimana nak cope dgn benda2 lain, stress, lain budaya, bahasa, macamana nak adapt org lain, dan jugak belajar dan ambik apa yg baik. setiap manusia dari mana golongan pun akan ada kelemahan dan kekurangan. Sebabtu lah bila umat islam bersatu dan bermuafakat tak kira bangsa barulah datangnya keberkatan dan pertolongan dari Allah s.w.t.... See More

Hermm..tak fasik apa kalau tok guru bukan islam mengajar hal islam...!!!!

usssooong!!! said...

nak dapat gambaran sebenaq kena tru FB teman jugak. Ni extract saje hehehehuihui

glassman said...

salam brader. heheh, aku dok belek postings2 lama di blog aku, dan belek2 komens2 maka terjumpa lah hang ni, apa khabark?

tuan blog said...

khbaq beeikkk. bila nak makan ayaq?