25 November 2010

Haru biru musim cuti sekola...h

Ahaaa... sebenaqnya sudah terposted dalam FB penulih pasai ini kisah. Seorang teman penulis berkongsi rasa mengenai omelan sahabat seofisnya yang betapa susah memikirkan prestasi menjaga anak-anak yang sedang dalam bercuti sekolah. Susah ke?

Susah katanya akibat daripada elemen pengawalan anak-anak sudah tertanggung kepada ibu bapa secara kontan sepanjang cuti sekolah ini. Sekolah dan pentadbir tersenyum riang kerana bebas seketika. Rupa-rupanya, pening kerana anak-anak tiba-tiba menjadi lebih bebas daripada masa sekolah. Ye la dengan bebas ke pawagam, bersendaan bersama kekaseh, bagi yang ada motorsikal, lagi panjang milage motor itu berputar dan segala macam lagi.

Pening itu rupanya bertambah tambah dengan kos belanja menjadi 3 4 kali lipat daripada masa persekolahan. Hari-hari mintak, hari-hari mintak lagi. Bengkok jugak mak bapak kan?

Apa susah. Hantar sahaja mereka balik kampuang. Biar mereka kenal adik beradik. Tersimpang sebentar risau anak melilau tak tentu hala. Biar mereka tahu asal usul. Ok laaaa... tapi ada yang3 keturunan sudah di bandar.

Tak mengapa. Kes terpencil.

Teruk benar juga kata sebahagian kerana reda hati mereka mereka itu menyusahkan atuk dan nenek di kampuang. Atuk dan nenek suka sahaj sebenarnya tapi letih disorok lah di reban ayam, kandang kambing atau tertambat di rantai johnny di pinggir rumah.

Susah jugak kerana dalam ekonomi asas kita terbelajar hendak menangani kos melepas.

Empangan betul kan?

2 comments:

Pokjak said...

Dora The Xplorer hantar balik kampung tak? bole buat kawad tuli lagi..

usssooong!!! said...

proses awal kena dok sekali. Bila dah mumayyiz kena nata kampong jugak. Mengenal.