01 February 2011

http://www.facebook.com/home.php#!/Syrian.Revolution 4 Feb 2011

M,nm,m,
Kuasa Media Baru Revolusi Asia Barat



Facebook dan Twitter memang nombor wahid dalam mengumpul menyatu dan menyebar maklumat mengenai apa yang berlaku di Asia Barat. Menurut laporan CNN pagi (9.30 1 Februari 2011) waktu tempatan, semakin bertambah page page yang berkaitan dengan Revolusi di Asia Barat ini. Tidak menghairan kalau Facebook membuat twitter khas untuk Mesir. Sedap, jarum kalau tertusuk lubang hidung. Berbalik kepada munculnya page-page baru yang berkaitan dengan situasi di Asia Barat ini, memperlihat bergeraknya kumpulan kumpulan kecil secara maya yang menambah lagi haru biru di sana.

Yang menarik diperkatakan oleh CNN ialah page The Syrian Revolution 2011. Gerup ini telah menetapkan seperti yang dilapor bahawa pada 4hb Februari 2011, selepas solat Jumaat satu tunjuk perasaan ke atas Bashar Al Asad akan berlaku. Gerup ini baru mencecah 9000 orang dan akan terus meningkat dari semasa ke semasa. CNN pula dengan berulang ulang mengulas sambil mengharap semakin ramai hits menatap persembangan terhadap gerup ini. Sentimen mula terbina sedikit demi sedikit. Dan Suria pula melayan tempias revolusi. Malangnya gerup ini menggunakan bahasa Arab. Kepada siapa yang mahir. Baguslah.

Sudah dekat benar dengan sempadan Iran. Penulis optimis tidak akan berlaku apa apa di Iran pada masa awal. Cuma niat mahu mengukuhkan perasaan kucar kacir di sekeliling negara Arab yang menatap laut Mediterranian. Biar negara haram di tengah berasa selesa sedikit buat sementara waktu.

Teringat kisah 97-98 di sekitar Nusantara. Kaedah hampir sama yang menyebabkan Pak Harto hilang kerusi pada Jun 98. Begitu juga Thailand dan negara Asia yang lain. Negara kita teguh berdiri bersama Temasik dalam menangani krisi masa itu.
Sekiranya kebangkitan Arab benar benar terjadi, penamat umur dunia mungkin hampir barangkali.

No comments: