29 August 2011

Jalan P. Ramlee ke KLCC



taufiq.mindablog.com



Perasmian.


Semasa aku lepas habeh mengaji di ITM pada lewat tahun 1999 yang lalu. Aku mula bertugas sebagai Pembantu Stor di 7E 131 Bandar Sri Damansara. Gagah bertahan sebulan sambil melayan dua rompakan sebulan di situ. Aku layan saja sebab semua berlaku bukan dalam shift aku. Ini semua terjadi pada bulan Disember 1999. Aku ingat lagi hari pengabih aku duty adalah pada petang 31 Disember 1999. Shift 1500 hingga 2300. Setelah borak-borak mengucap selamat akan masa depan masing-masing, aku pulas minyak balik ke Kuchai selaku kediaman rasmi aku pada masa itu. Aku ingat sangat detik tahun baru milenia 2000, aku sedang konsisten pulas minyak untuk kali terakhir melintasi Supermarket ONE Utama. Dapatlah melihat percikan bunga api yang semahu-mahunya mekar di dada malam. Sana pecah, sini pancut naik, sana mekar dan sini berasap. Selamat tahun baru 2000.

Rezeki tak terenti di situ, setelah tiba-tiba menjadi pembaca setia akhbar Inggeris setiap Sabtu dan Ahad, aku dapat pulak bekerja di Majalah RPM yang berpejabat di Jalan P. Ramlee. RPM ini singkatan Rekreasi Permotoran Malaysia. Kerja banyak buat alih bahasa untuk artikel F1 dan MotoGP serta kerja rencam ikut sempat. Pada masa itu, bulan puasa baru bermula. Kerja aku yang biasa balik jam 6 petang memang gagal sangat nak balik iftar di kediaman rasmi. Iftar di kotaraya aje. Hitung-hitung setiap hari bekerja, aku bukak posa di KL. Akan tetapi akibat keputusan duit yang agak kronik, aku biasa menapak sejauh sekilometer hala ke KLCC untuk bukak posa free. Tempat berhenti Surau As Syakirin. Baru lagi surau itu. Pada masa itu, tak ramai lagi yang memenuhi surau berkenaan. Seronok berbukak posa di sana kerana dapat makan free dan bergaul dengan rakan-rakan sebukak posa daripada pelbagai peringkat. Kat situlah, aku jimat duit makan. Habis Maghrib, aku menapak balik ke jalan P. Ramlee untuk siap apa patut kerja tak selesai dan pulas minyak ke kediaman rasmi. Kalau aku pulas ke surau As Syakirin, aku terus ke kediaman rasmi selepas Maghrib. Terawih tak sekerap di sana.

Sekarang, surau yang aku dok menumpang makan free masa bukak posa dan berjemaah Maghrib dan terawih sudah menjadi masjid. Baru-baru ini, terasmi sudah Masjid berkenaan. AlhamdulilLah.

Daulat Tuanku. Allah Akbar!!!



No comments: