28 August 2011

Melabelkan Yang Betul- Koperal Raja Alang Sakti


Batu nisan Almarhum




Baru-baru ini, Bang Mat Sabu dalam ceramah beliau di Pulau Pinang telah membuat kenyataan mengenai Bukit Kepong, Dua Perdana Menteri Awal, Mat Indera dan PKM. Sebagai seorang nombor dua dalam Parti yang mengamalkan ketertiban dalam campur gaul dan menjaga perasaan orang lain, aku percaya Bang Mat Sabu dah fikir habis dengan segala kenyataan berkenaan dan penoh rasa tanggungjawab ke atasnya. Biarlah orang lain yang nak melompat dengan sinikal beliau.

Aku tak nak komen pun. Biar yang melompat terus bersenam. Biar yang bersopan terus menerus sopan.

Sebentar tadi, aku ke Tanah Perkuburan Ayer Tawar, Ayer Tawar, Perak. Niat nak pecerah kubur keluarga mertua yang mana mampu. Alih-alih bila sampai semua sudah clear. Terima kasih kepada pengurusan.

Sempat aku ziarah subuah pusara yang bagi aku berbeza dengan pusara yang lain. Bezanya kerana di nesannya mempunyai lambang PDRM. Tidak seperti nesan lain yang standard persembahannya.

Di pusara ini bersemadinya Koperal Raja Alang Sakti* (Sakti ini tidak dapat dipastikan kebenarannya). Almarhum meninggal dunia pada tahun 1946. Maklumat di nesan ini sebahagiannya telah luput dimamah waktu. Hanya maseh kekal nombor 1946 sebagai saksi. Menurut riwayat orang tempatan, Almarhum telah dibunuh oleh MPAJA di kawasan sekitar pusara ini semasa Tanah Melayu dikuasai selama dua minggu oleh MPAJA akibat pengunduran Jepun. Ruang di antara pengunduran Jepun dengan kedatangan semula British telah diambil peluang oleh MPAJA untuk membalas dendam kepada mana-mana individu yang sebelum itu bersekongkol dengan Jepun. Teringat kisah encik Buang dalam Sarjan Hassan. Hehe

Almarhum ini telah dibawa ke hutan, oleh organ MPAJA. Digantung, disula, diseksa namun ajalnya belum tiba. Akibat tidak tahan menanggung derita, almarhum telah menyatakan kepada kumpulan MPAJA yang menyeksanya supaya membawa dirinya keluar dari hutan. Almarhum mahu mati di hadapan orang-orang Islam. Begitu hajatnya Akhirnya pada tarikh yang tidak dapat dikenalpasti dalam tahun 1946, Almarhum Raja Alang Sakti, telah dibunuh oleh MPAJA di kawasan yang berhampiran dengan pusara seperti di atas. Menurut riwayat, almarhum ditembak dengan cara menembak dari telinga kanan keluar ke telinga kiri. Mungkin mengacu senjata ke lubang telinga barangkali. Menurut satu versi, almarhum ditembak di cuping telinganya sebagai pemati ilmu kebalnya. Wallahualam. Almarhum yang syahid terus dikebumikan di pusara ini.

Sehingga kini, setelah 65 tahun pusara ini maseh gagah dan kekal di tanah perkuburan ini sebagai lambang keberanian, ketabahan, jati diri seorang anak watan mempertahankan tanah air.

Perlukah kita menukar label ini kepada pihak yang lagi satu yang mengheretnya ke hutan?

Al Fatehah. Salam Eid 1432 dan Salam Merdeka 54.



Kawasan ini dipercayai Almarhum dibunuh oleh pengganas


Pandangan dari hadapan. Disebelah kiri foto ini adalah lokasi foto di atas (kawasan pembunuhan)

Kemaskini pada 12 September 2o11



Walaupun selalu tengok filem Bukit Kepong tetapi baru tadi perasan akan persamaan pada nisan pejuang Bukit Kepong dengan nisan Koperal Raja Alang. Cuma mungkin sifatnya keseorangan di Ayer Tawar melihatkan kurang perhatian diberikan. Melalui gambar di atas, nisan pejuang Bukit Kepong telah dicat puteh. Walaupun gambar ini agak kurang sesuai akibat kelihatan kesan runtuhan tembok itu, ini adalah hasil carian yang terbaik setakat ini. Bentuk dan rupa paras nisan adalah sama disamping plet yang ditampalkan di nisan berkenaan. Adalah diharap dibuat sedikit pembelaan terhadap nisan Koperal Raja Alang supaya kisahnya terus dikenang untuk generasi akan datang. Wajar didokumentasikan kisah Koperal Raja Alang ini dengan teratur kerana aku pun menulis berdasarkan penceritaan lisan penduduk setempat yang berada pada masa itu.

1 comment:

Rosli Mohamad said...

Pastinya ada bekas-bekas polis yang berada di dalam PAS pada saat ini. Mereka sokong PAS atas sebab beberapa seperti tiada pembelaan dari kerajaan. Tetapi apabila 2nd boss mereka pun dah cakap merapu, how?