08 July 2012

DEBAT BERWIBAWA - JORDAN Point of View


Kita ni di Malaysia, kalau nak berdebat macam-macam tricks dan sharat nak diletakkan. Itu yang belum berdebat. Yang tengah berdebat pun satu hal. Bawak sapota bukan main ramai. Kena yang akai tahap semut merah, jadi tukang sorak, buat bising dan buat ramai. Ini yang majoriti berlaku di Malaysia. Namun, kalau debat yang melibatkan PKR dengan Pekembar dah nampak kematangan. Kurang sorak dan kurang buat ramai. Begitu juga debat MCA dengan DAP. Steady. Aku bimbang kalau PAS berdebat. Bukan skeptikal tapi jasa tu banyak kali dah. Pernah aku dengaq debat Astora Jabat dengan sorang tokoh PAS di Pulau Pinang lama dahulu. Memang Astora tak boleh cakap apa. Kena boo dan sorak memanjang. Untuk berlaku adil, itu lama dah berlaku. Mungkin debat antara Pekembar dan PAS yang susah sangat nak jadi kenyataan ni seolah-olah menyesatkan fikiran aku dan menjadi skeptikal dan persepsi sangat sebelah senget.

Kalau kita tengok debat di atas (6 Julai 2012), ini lagi steady. Ada dua perkara yang common di dunia Arab yang ditunjukkan dalam klip di atas. Kemahiran membaling sepatu/kasut/capal dengan seronok menayang senjata api. Memang sudah norma di dunia Arab, bila naik angin cabut pistol, menang bola tembak ke langit dan macam-macam lagi. Main tuju kasut jangan cakaplah. Paling steady masa Bush kena di Iraq.

Mohammed Shawabka ni ahli Parlimen(MP) Jordan. Lawan dia encik Mansour Sayf al-Din Murad ni aktivist dan bekas MP. MP Shawabka naik angin bila dia dituduh agen Mossad. Bagi yang faham Arab atau faham kutip-kutipan pun boleh dengar Encik Murad ni tibai dia sebagai agen Mossad.Marah punya pasai, pistol pun keluar. Dah macam Tommy Lee pulak.

Aneh bila dalam studio boleh bawak pistol. Takut jadi filem Tamil ja, bila jadi politician semua boleh dan tak dak sapa boleh larang.

https://lh4.googleusercontent.com/-3H-b7AFnpE4/TqhDiDPG0KI/AAAAAAAAKJU/QIpbMwzYsn4/s400/boss.gif

Menurut laporan TIMEOFISRAEL.COM

Now Murad has filed a formal complaint against the MP, Jordanian media reported on Saturday, accusing Shawabka of attempted murder, libel and slander. Murad told Jordan’s Gerasa News that Shawabka’s bringing a gun into a TV newsroom was “an insult to the media,” that he felt he had been subjected to a “public bullying,” and that for an MP to act in such a fashion conveyed the dangerous sense that one could be subjected to abuse and death threats simply for stating an opinion.

Victim outraged that pistol was brought into studio, says he was subjected to ‘public bullying’ and that his assailant conveyed a dangerous message about freedom of speech.

3 comments:

Anonymous said...

terlampau biasa. Diacu pun boleh confront lagi. Kalau di sini, moderator dah masuk bawahmeja hehehe

amoi said...

isk dok tggu tgk kot nk tembak.ampehhh

usssooong!!! said...

kalu dah steady bawak pistol, payah nak tembak. Depa ni saiko kuat. ma ke kita dapat pistol, haruih dah. Buah nyok pon bedil kekeh