01 February 2010

Kehebatan Seorang Wakil Wartawan


Kemarin penulis terbaca ruangan 8 B.POP Berita Harian, kekecewaan seorang wakil wartawan yang bagi penulis juga pendek akal seperti dakwaannya pendek akal kepada pengawal RTM.

Lucunya ada 2 3 perkara yang ditulis dalam artikel tersebut. Penulis hanya mahu mengulas 2 3 perkara seperti bawah :

1. Kad perakuan rasmi kerajaan.
"Hai mana nak cari malam-malam buta ni. Raja dan teman-teman pula sudah lama tidak memperbaharui."

- Penulis rasa salah seorang daripada kawan wakil wartawan itu pernah bekerja dengan BERNAMA. Untuk makluman BERNAMA adalah pengeluar kad rasmi kerajaan yang diminta itu.

2. Premis sasaran utama.
"...tetapi apa masalah mereka tak mahu membenarkan kami masuk. Peliknya nak masuk astro atau sri Pentas, tak kena'soal siasat macam tu!

- Kawasan Bangunan Kerajaan adalah kawasan larangan dan tidak boleh sewenang wenangnya masuk. Ramai lagi wartawan sebelum ni ok jer buat kerja. Sikit skit mishap tu adatlah. Suara tinggi sikit pun adatlah jugak.

Tapi nak juga tahu kadang-kadang reaksi orang yang pendek akal ni kadang-kadang lahir daripada kependekan dan kedangkalan akal orang lain jugak tu.

Penulis berpendapat, wakil wartawan ini mengambil mudah dengan situasi keselamaan kawsan kerajaan di Angkasapuri itu. Mungkin dah agak lambat sampai makan libang libulah hidup wakil tersebut dan rakan-rakan.

Seperkara lagi, tulisan wakil wartawan ini hanyalah menampakkan kehissapaaan beliau sendiri.

1 comment:

usssooong!!! said...

Hanyalah sikap pengawal sahaja yang menjadi isu. Yang lain tidak sehebat kompang pon tetapi nak bagi cukup 750 patah perkataan je