21 August 2011

Akaun Twitter pakai nama Nabi Muhammad SAW??

Baru kemarin malam nih saya tahu tentang hal ini. Waktu disuruh lihat BBM teman saya pun ikut kaget kenapa ada orang yang tega bikin akun seorang Nabi Muhammad SAW dengan bio yang menjelek-jelekan. Apa orang ini mau membuat perang rasis antar umat beragama ya? Benar-benar memalukan orang yang sudah membuat akun itu.

Dengan username @Rasullah_SAW dia coba follow orang-orang dan ikut mengisi mention di tweet orang lain. Iya kalau membalasnya dengan perintah baik atau yang ngga menyesatkan, akun ini isinya hanya menyesatkan orang-orang saja. Bayangkan saja dia berkata “Tuhanku menyuruh aku untuk berpoligami paling banyak 4 kali, tapi aku melarangnya dengan menikah lagi lebih dari 4 kali” bukankah itu suatu penghinaan yang terangat sangat dalam bagi umat Islam?

Di atas tadi saya menjelaskan tentang akun @Rasullah_SAW , eh sekarang muncul lagi akun twitter yang juga sama-sama meresahkan masyarakat dengan username @mohfcuk. Dia juga mengatakan hal yang sangat menyimpang dari ajaran agama islam. Si akun ini mengatakan bahwa kitab Injil itu ngga ada, benar-benar bisa membikin perang rasis akun ini.

Akaun ini telah dibanned tetapi kelaku kelaku begini dah meresap di negara ini. Hairan kenapa seolah-olah tidak wujud rasa sensitif semasa masharakat. Perkara-perkara sebegini rancak menular dalam 6 tahun kebelakangan. Sensitif ini pelbagai. Ini adalah sensitiviti agama.

Ada yang mempermainkan lagu kebangsaan. Warga sendiri pulak tu. Tapi apa yang dia dapat? Pengajaran? Entahlah. Dia dapat bikin short movie lagi malah dapat duit tampung kos pembikinan. Apa tu ... Nasik Lemak 2.0? Waah 2.0 sahaja sekarang ni. Suka benar dengan 2.0 yeeek?

Di negara ini pun banyak akaun FB yang menghina agama penganut lain. Sudah dikesan dikenalpasti. Tapi khabarnya tiada tindakan. Eloklah, kita ini bangsa pemaaf walaupun dah sampai ayaq kencing masuk ke dalam mata.

Ada ruang berlembut ada ruang tegas. Tetapi kalau rakyat melihat tiada ketegasan dalam situasi yang sebenarnya sangat meresahkan. Rakyat menjauhi. Jangan buat ramai selepas itu.

Salam Ramadahan ke 20.

2 comments:

usssooong!!! said...

http://metro.kompasiana.com/2011/08/21/akun-twitter-seorang-nabi-muhammad-saw/

amoi said...

klu dah sebangsa n seagama pn pejam mata @ sokong benda mcm ni,apa lg harapan yg kita ada...