29 January 2012

Menjajat Gordang Sambilan


Baru-baru ini, aku mengikuti program orang rumah aku di Nilai. Program Mesyuarat Persatuan Halak Mandailing Malaysia. Selain daripada bermesyuarat terdapat juga acara sampingan seperti Pengkisahan Kedatangan Suku Mandailing ke Malaysia oleh Dr. Ahmad Atory Hussain, Demonstrasi Masakan Orang Mandailing dan Seni Persembahan Gordang Sambilan. Aku  nak tulis pasai Gordang Sambilan.



 Show #1.

Berdasarkan petikan dari kisah kaseh :


Gordang Sambilan sebenarnya adalah warisan budaya masyarakat Mandailing dan tidak ada duanya dalam budaya etnis lainnya di Indonesia. dan Malaysia. Gordang Sambilan diakui oleh ahli/pakar etnomusikologi sebagai satu ensembel muzik yang teristimewa di dunia. Bagi orang Mandailing terutama di masa lalu, Gordang Sambilan merupakan musik adat sakral (kudus) yang terpenting. Gordang Sambilan dipandang sakral karena dipercayai mempunyai kekuatan gaib memanggil roh nenek moyang untuk memberi pertolongan melalui medium atau shaman yang di namakan Sibaso.

Oleh karena itu, pada masa lalu, di setiap kerajaan otonom yang banyak terdapat di Mandailing harus ada satu ensambel Gordang Sambilan. Alat musik sakral itu di tempatkan di Sopo Godang (Balai Sidang Adat dan Pemerintahan Kerajaan) atau di satu bangunan khusus untuknya yang dinamakan Sopo Gordang yang terletak dekat Bagas Godang (kediaman raja). Gordang Sambilan hanya digunakan untuk upacara adat dan perayaan Hari Raya Idul Fitri.


Keluarga muzik tradisional Gordang Sambilan dilengkapi dengan dua buah ogung (gong) besar Yang paling besar dinamakan ogung boru-boru (gong betina) dan yang lebih kecil dinamakan ogung jantan (gong jantan), satu gong yang lebih kecil yang dinamakan doal dan tiga gong lebih kecil lagi yang dinamakan salempong atau mong-mongan. Gordang Sambilan juga dilengkapi dengan alat tiup dari buloh yang dinamakan serunai atau saleot dan sepasang simbal kecil yang dinamakan tali sasayat.

Ali Akhbar - Jurulatih Gordang Sambilan.


Aku sempat 2-3 minit borak dengan sosok yang sangat steady dan cool ini.  En. Ali Akhbar merupakan jurulatih Gordang Sambilan di Institut Bahasa dekat UM tu.  Gaya beliau semasa memukul gendang sangat menarik. Kepada yang jarang menonton adalah aksi pemukul 3 gendang yang besar.  Melalui kutipan dua video ini, anda akan lihat dua aksi berbeza sang pemukul. Steady.  Kalau kita search akan seni ini melalui Youtube, sila lihat aksi sang pemukul 3 gendang utama tu.  Sunggoh cool.


 Show #2.

Kalau ada koloborasi dengan Sepultura, pasti seruuuuuuu. Rattamahatta Gordang Sembilan. 

1 comment:

Anonymous said...

Baju Pak Ali tu terbaeeekkkkkk