28 November 2010

Kerja mesti kuat


Pagi tadi penulis meneruskan rutin mingguan biasa untuk ke NAT Pekan Salak Tinggi. Sengaja perkataan NAT digunakan kerana teringatkan kampong halaman. Di tempat penulis, pekan sehari dikenali sebagai NAT.

Penulis sebenaqnya tertarik dengan kaedah perhubungan awam Pakatan Rakyat. Kenapa? Kerana mereka mengekalkan momentum dan dalam gaya yang sederhana dan bersifat keadaan setempat yang tinggi. Tidak dibuat-buat atau seolah olah sudah direncanakan.

Di tepi mulut NAT itu, terpacak relaks hemah Pendaftaran pemilih milik pakatan mereka. Tenaga kerja 5 orang. Satu akan berada di muka hemah untuk mendepani pengujung yang melintas lintus di situ. Tiada seragam tiada busana yang terjanji atau tersedia. Mungkin mereka tiada dana walaupun negeri sendiri kaya memerintah.

Tidak ada pulak hemah daripada Pakatan Nasional yang melakukan perkara yang sama. Sudah lama penulis pergi balek ke NAT ini. Tapi pelakonnya maseh sama. Hemah Pakatan Rakyat. Berbalek kepada UMNO, bercakap sana sini hendak memenangi pengundi muda dan membanyakkan daftar pemileh. Apa yang penulis tengok dalam pemerhatian 7-8 minit di situ, ada 5 bakal pengundi muda atau pengundi yang datang memastikan senarai pemilih mereka di mana nanti. Secara pendek akalnya elemen YAB PM 1Malaysia sudah diamalkan secara harafiah di hemah tadi.

Begitu juga keadaan yang berlaku di Sitiawan. Setiap minggu keadah sama dilakukan oleh Pakatan Rakyat di NAT NAT di sana. Tetapi kaedah ini tidak diikut oleh Pakatan Nasional. Sememangnya ada usaha dari Pakatan Nasional ke arah itu, tapi mungkin ada dasar keadaan tertentu seperti pertunjokan, ekspo atau perhimpunan yang dihadiri oleh pemimpin tinggi mereka. Bersiap sakan, trim misai,cukoq bauk yang segan nak tumboh, setereka baju sampai garis saiz timbul (kalau senerih buluh buat potong buat lemang), tudung kena seragam dengan baju.Last sekali mesti ada sesi bergambar di kaunter. Gaya ini tidak sesuai dinampakkan. Biarlah nampak sederhana walaupun duit 12 angka. Hati akar hanya perlu ditawan dengan baja yang baik. Bukan pagar atau tukang siram yang cantik menawan. Belajar berhemah dan berhemoi wahai Pakatan Nasional. Anda banyak lagi masalah dalaman. Jangan gembira melihat gegar rumah orang dari luar kerana kadangkala gegar itu bukan berantakan tapi ketawa guling guling mereka melihat bodoh sombong dan cerdik tak bulih tumpang orang yang di luar itu.

Bekerja lah kita sekueknyo. Usah diharap SPR sahaja membuat daftar pemileh yang bermusim itu dan beratas talian. Bertemu muka bertegur sapa dalam busana yang sederhana lebih menikam jiwa dan ternampak lebih ikhlas.

Sengaja tertulis Pakatan Nasional merujuk kepada Barisan Nasional. Pakatan Rakyat walaupun trouble diatas tapi di bawah ada yang akan jalan kerja mereka. Barisan nasional pula selesa mengharapkan orang lain buat kerja bagi mereka. Orang parti memang selo. Peruntukkan mau banyak. Output ciput.

Buleh ka kena tegoq? Ka terus melabel ka arah lain? Hangpa yang nak kosa. Tak kuasa penulis aihhh

No comments: