19 February 2012

Dialek NegeriKu Perlis #5 : KELEPIAQ dan TETOMOEH


Aku mengucapkan ribuan terima kasih kepada kartunis jemputan blog ini kerana kesudian menyumbang dakwat dan kertas dalam usaha aku nak menerangkan dengan lebih jitu mengenai sesuatu perkataan yang dibincangkan. Saudara AMIA bukan asing-asing dengan aku. Beliau adalah rakan kolah menengah aku. Bagi yang mengenali beliau, hgpa tau la nooh. Kkekeh. Dibawah ini adalah sumbangan sulong AMIA dalam mewarnai blog aku ni. Cuma hasil gambaq kurang tajam sebab aku snap secara direct. Pendekatan mudah dan pantas. Nak scan boleh tapi next situasi.

Kelas bersambung untuk kata TERTOMOIH/TETOMOEH dan KELEPIAQ.

1. TETOMOEH

Tetomoih adalah gerak laku secara tidak sengaja dan khusus untuk aksi dive akibat tersepak tunggoi atau tersepak kaki sendiri. Biasanya kawasan yg highly affected ialah dagu dan hidung.

Contoh ayat : " aii awat idong? Tetomoih ka?"



2. KELEPIAQ

Kelepiaq pula adalah aksi meronta dgn gaya tangan menolak2 yg over acting semasa dalam keadaan dicekup atau dipeluk.

Contoh ayat :

" nih nih hg tok sah dok kelepiaq la. Makalu aku lepas pun, hang nampak berkeritam dok tgu hang tang kepala jalan nuuu." gempaq Comey


Sketch di atas adalah satu lagi aksi kelepiaq

No comments: