15 December 2010

Tak susah pun nak jadi RASIS


1. DATUK DR. HASSAN AHMAD
Kaum bererti ras yang menurut takrif ilmu antropologi bererti kaum yang anggotanya mempunyai ciri-ciri dan rupa bentuk fizikal yang pada keseluruhannya sama termasuk mengamalkan adat resam iaitu ciri-ciri budaya yang sama.
Kalau orang Melayu berkata dia 'megah bangsa' atau 'bangga bangsa' menjadi Melayu, ini adalah kesedaran sosio budaya. Tiada kaum yang tidak mempunyai perasaan 'megah kaum' atau 'megah bangsa' itu.
Bangsa Cina (di negeri China), bangsa Jepun, bangsa Korea dan semua bangsa lain di dunia mempunyai perasaan megah atau bangga bangsa sendiri.

2. WIKIPEDIA
Rasis :
1. a belief or doctrine that inherent differences among the various human races determine cultural or individual achievement, usually involving the idea that one's own race is superior and has the right to rule others.
2. hatred or intolerance of another race or other races.

3. Historical definitions of race have varied across cultures and over time, and have been controversial for social, political and scientific reasons. Until the 19th century, race was thought by many to constitute an immutable and distinct type or species which shared particular racial characteristics, such as body constitution, temperament and mental capacities. These distinct races were popularly thought to constitute a hierarchical chain of life known as the Great Chain of Being, which was said to have been created by God, and which often saw the white, European races as closest to God in perfection.
The word "race", interpreted to mean common descent, was introduced into English in about 1580, from the Old French rasse (1512), from Italian razza, which may have been derived from the Arabic Word "ras" "رأس" meaning the head of someone or something. In this context, "ras" points to the root or the head of selected species. The etymology can be further traced back to Latin gens or Arabic "gens" "جنس" meaning (clan, stock, people) and genus (birth, descent, origin, race, stock, family) cognate with Greek genos (γένος) "race, kind," and gonos "birth, offspring, stock [...]." [1]



Rasa bangga atas bangsa keturunan, jati diri, cara makan, minum, berpakaian, berfikiran, kelompok kecik dan pergaulan memang akan wujud dalam perasaan kita, Cuma lebih bersifat dormant di dalam hati.

Bagi dokter, untuk menjadi rasis sangat mudah. Sekiranya kita tahu kita punya bangsa keturunan, jati diri, cara makan, minum, berpakaian, berfikiran, kelompok kecik kita dan pergaulan. Secara mudah. Tetapi setahap mana tembok rasis itu tinggi rendah, tebal atau nipis adalah bergantung dengan faktor sekeliling. Seseorang akan menjadi sangat rasis kalau perkara perkara yang melibatkan bangsa keturunan, jati diri, cara makan, minum, berpakaian, berfikiran, kelompok kecik dan pergaulan diusik usik oleh golongan yang bukan daripada bangsa keturunan, jati diri, cara makan, minum, berpakaian, berfikiran, kelompok kecik dan pergaulannya.
Bila hati ada sikit rasa, rasa rasis akan timbul. Rasis ini ada dalam mana mana jiwa manusia dengan sharat manusia itu sangat faham dan maklum dengan bangsa keturunan, jati diri, cara makan, minum, berpakaian, berfikiran, kelompok kecik kita dan pergaulan.

Yang menjadi isu pada masa ini, ada kelompok manusia yang kenal bangsa keturunan, jati diri, cara makan, minum, berpakaian, berfikiran, kelompok kecik dan pergaulan tidak mengambil hal sangat mengenai rasa rasis ini. Akibat daripada beberapa peristiwa yang berlaku, perasaan itu timbul dan mula menjadi satu agenda dalam hidup seharian. Tengok batang tubuh orang tertentu dah merosak perasaan. Diushar lebih sudah tergugat perasaan. Sakit ini boleh kronik tuan tuan.

Rasa rasis ini kalau diusik berlebihan dan bertambah tambah, pecah badan dibuatnyer.

Tak susah pun nak jadi RASIS. Tapi tahap mana RASIS tu kena nilai ler...

2 comments:

usssooong!!! said...

Zaman sekarang ni, sibuk pasai perkauman. Kita dah ada rasa tu pun. Kecoh la depa ni hahahah

usssooong!!! said...

Kalu isu Snow Cap di parlimen, Isu cikgu menegor budak kat dewan peperiksaan tak boleh setel, itulah yang menyebabkan makin menebal rasa rasisnya. Simple. Tak perlu please sapa sapa pun dalam hal ni.