05 September 2011

Cannons of Talang - Trilogy

3 September 2011





3 September 2011





Malam raya hari itu, aku kembali ke Kg Talang. Berbekalkan 4 batang lemang, aku tekan minyak ke Kuala Kangsar. Perjalanan jam 10 malam sememangnya tidak menggembirakan kerana terpaksa melalui laluan-laluan yang agak steady untuk menjadi takut dan kecut perot. ekoran singgah di Padang Tenggala, Parit... aku tak ada pilihan melainkan mengambil laluan Tg Belanja-Manong untuk ke Kuala Kangsar. Pengalaman mengelirukan paksi kognitif aku pernah dilalui pada bulan puasa tahun 1997. Pada masa itu, aku melalui laluan yang sama dan entah apa yang menyapa di tepi tingkap van membuatkan aku terpaksa dengan hensemnya drop gear dan tukar gear gostan untuk berpatah balik hehehe

Sesampainya di Kuala Kangsar, bandar DiRaja ini bertukar menjadi Bangkok kerana punyala ramai kereta memenuhi segenap pelosok celahan jalan di bandar ini. Apabila sauh dilempar di Padang Kobo, aku segera menghubungi Panglima Medan, Brig Jen Kehormat Cikgu Sham selaku penunjuk arah ke medan tembak. Sementara beliau sampai, aku sempat ziarah keluarga pak menakan aku walaupun secara teknikalnya semua dah tidur. Mujur sepupu aku maseh hitam matanya. Kami ke medan tembak iaitu di kawasan bendang/sawah di Kg Talang. Terdapat lima angkatan meriam. Yang ditempatkan di lokasi-lokasi berikut:

1. Talang Hilir
2. Talang Changkat
3. Talang Hulu
4. Tonggak
5. Bersebelahan Perkuburan




Angkatan-angkatan ini akan berselang seli melepaskan tembakan mengikut giliran. Adakalanya menurut Panglima Medan, pernah dilepaskan serentak. Pada malam itu, aku tak dapat tembakan berjemaah seperti yang dinyatakan. Angkatan-angkatan ini akan menggunakan isyarat obor untuk menyatakan bahawa mereka dah bersedia melepaskan tembakan. Obor dari semua penembak akan diangkat menegak. Dengan arahan daripada Komander bertauliah, mereka akan melepaskan tembakan mengikut perancangan yang ditelah diaturkan.



Menurut Panglima Medan lagi, kos membeli bahan seperti karbid dan bunga api ( ini untuk acara selang seli) adalah melalui kutipan dan sumbangan penduduk kampong dan sponsorship daripada orang-orang tertentu. Anak-anak medan tempur ini memiliki busana yang tersendiri iaitu ear plug, sarong tangan dan kasut. Tapi ada juga angkatan yang kurang disiplin. Pakai selipar aje. Hahahah



18 Ogos 2011









Source : Staronline, scootering.com.my



It happens only once a year. Only in Kg. Talang, Kuala Kangsar, Perak. This village consists of clusters of small villages. To name a few; Kg. Talang Hilir, Talang masjid, Talang Changkat, Talang Dusun, and Talang Hulu.

Many years ago, the events of pipes cannon lasted for three nights, but now only allowed for one night by the local authority. The tradition is, few groups located in various area surrounding the paddy-field. We can see flash of the blast far away.

The event start from 12am until dawn

I have never seen it live. just heard the sound of the blast from my grandmothers house. However, I have seen their preparations on the afternoon as shown above. I am proud of this tradition. Steady cannon.


No comments: